7 nowych przystanków na poznańskiej mapie kolejowej
Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Karolin, Poznań Naramowice, Poznań Uniwersytet i Suchy Las - to nowe przystanki pasażerskie, które powstaną na poznańskiej mapie kolejowej.
– Po dosyć konstruktywnych negocjacjach udało nam się przekonać PKP PLK do tego, żeby przeprowadzić szczegółowe analizy w zakresie przewozów pasażerskich. Te analizy dotyczyły zarówno konkretnych miejsc i przystanków, jak i ich lokalizacji – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
- W ramach tych prac projektowych pojawią się nowe przystanki pasażerskie na poznańskiej mapie kolejowej: Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Karolin - w rejonie skrzyżowania z linią kolejową do Wągrowca, Poznań Naramowice - lokalizacja została tak ustalona, aby nie kolidowała z biegiem trasy tramwajowej, Poznań Uniwersytet - w rejonie kampusu Morasko oraz Suchy Las.
Dzięki temu przejazd z Franowa na pętlę Jana III Sobieskiego, który obecnie trwa 34 minuty, skróci się o kilka minut. Tak samo będzie w przypadku przejazdu pomiędzy Piątkowem a Starołęką.
W czwartek miasto podpisało umowę z firmą BBF Sp. z o. o, która stworzy koncepcję powiązania nowo projektowanych przystanków w ramach obwodnicy towarowej Poznania.
– Projekt ten jest dopełnieniem znacznej części inwestycji kolejowych w Poznaniu i połączeniem tej kolei obwodowej Poznania z ruchem miejskim. Naszym celem jest poprawa komunikacji pasażerskiej
– mówi Maciej Adamczak, prezes BBF Sp. z o.o.
Ważnym elementem będzie budowa łącznicy kolejowej pomiędzy obwodnicą kolejową miasta Poznania a linią kolejową w kierunku Piły, pomiędzy przystankiem Suchy Las a istniejącym przystankiem Strzeszyn.
Modernizacja obwodnicy towarowej Poznania jest obecnie w fazie projektowania. Wartość umowy wynosi około 150 tys. zł brutto, a czas realizacji zlecenia przewidziano na grudzień.
Czym jest PKM?
Poznańska Kolej Metropolitalna zakłada stworzenie siatki częstych połączeń kolejowych między Poznaniem oraz miejscowościami oddalonymi od niego o około 50 kilometrów. Docelowo pociągi miałyby jeździć do i z Poznania co pół godziny w godzinach szczytu, w dziewięciu różnych kierunkach.
Projekt wystartował 10 czerwca, kiedy to pociągi zaczęły kursować zgodnie z docelowym harmonogramem na czterech trasach z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego i Jarocina.
W kolejnych latach, po zakończeniu aktualnie trwających remontów, mają wystartować połączenia Kolei Metropolitalnej z Poznania do Wrześni, Gniezna, Rogoźna, Kościana oraz Wronek.