96 mln zł na nowe tramwaje i szybką informację pasażerską
Nowe tramwaje niskopodłogowe, dostęp do dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nowoczesne rozwiązania prorowerowe – na te inwestycje w Poznaniu i gminie Suchy Las w przyszłym roku przeznaczonych zostanie prawie 100 mln złotych. Umowę na realizację projektu podpisali Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego oraz prezes poznańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Wojciech Tulibacki
Nowe rozwiązania w MPK
Najważniejsza inwestycja z punktu widzenia użytkowników komunikacji miejskiej to wymiana starego taboru. Dzięki pieniądzom z projektu MPK kupi m.in. 20 tramwajów niskopodłogowych.
– Będą to nowe tramwaje, mniej zawodne i bardziej bezpieczne. Tabor niskopodłogowy jest także przyjaźniejszy dla osób starszych i niepełnosprawnych oraz kobiet z dziećmi
– przekonuje Wojciech Tulibacki, prezes poznańskiego MPK.
Realizacja tej inwestycji jest w toku. Do Poznania dotarło już osiem nowych tramwajów. Reszta ma „dojechać” jeszcze w pierwszym półroczu 2017 r.
Zmiany czekają również pasażerów poznańskiego szybkiego tramwaju. Na trasie PST pojawi się 19 tablic informacji pasażerskiej oraz dwie na dworcu na os. Sobieskiego. – To da pasażerom możliwość lepszego dysponowania swoim czasem, ponieważ na bieżąco będą otrzymywać informację, za ile odjedzie tramwaj lub autobus – dodaje Tulibacki.
Wspólny bilet do 50 km od miasta
Dodatkowo przystanki trasy PST (Słowiańska, al. Solidarności, Kurpińskiego, Szymanowskiego) zostaną wyposażone w stojaki dla rowerów. – Dzięki miejscom do „parkowania” rowerów będzie można dojechać do PST jednośladem i przesiąść się na tramwaj i zostawić go w bezpiecznym, przeznaczonym do tego miejscu – mówi prezes MPK.
Poza tym w ramach projektu MPK przeprowadzi modernizację układu sześciu zwrotnic w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej. Uruchomiony zostanie również system wizualny i łączności, który usprawni logistykę tramwajów w trakcie wjazdu na zajezdnię.
Lata czekania na szlak
Dodatkowo w ramach projektu powstanie ścieżka rowerowa na trasie Biedrusko-Radojewo, która połączy istniejącą już infrastrukturę rowerową z przystankiem autobusowym w Radojewie. Jak mówi Grzegorz Wojtera, wójt gminy Suchy Las, obecnie brak wytyczonego szlaku dla rowerzystów zagraża ich bezpieczeństwu.
– To bardzo popularny szlak, ponieważ prowadzi do Puszczy Zielonki. W tej chwili nie ma tam ani ścieżki, ani pobocza. Rowerzyści muszą poruszać się jezdnią, co stwarza ogromne niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu. Od kilku lat mówiliśmy o tym, że przy tak dużym ruchu absolutnie niezbędne jest wybudowanie bezpiecznego szlaku – przyznaje Grzegorz Wojtera.
Kolejne projekty
Choć projekt dotyczący transportu miejskiego w Poznaniu i Suchym Lesie otrzymał najwięcej pieniędzy z puli programu „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska”, na swoją kolej czekają kolejne.
– W tej chwili mamy już siedem projektów, które zostały ocenione pozytywnie i systematycznie podpisujemy umowy
– mówi marszałek Marek Woźniak. I dodaje: W najbliższym czasie dofinansowanie mogą otrzymać co najmniej trzy z nich.
Marszałek poinformował również o tym, że tuż przed świętami pozytywną ocenę uzyskał wniosek Miasta Poznania o dofinansowanie projektu przebudowy ulicy Gdyńskiej. Dzięki temu miasto ma zagwarantowaną na ten cel dotację na kolejne 41 mln zł.