Alfa romeo stelvio. Najnowsza alfa to samochód klasy premium

Czytaj dalej
Ryszard M. Perczak

Alfa romeo stelvio. Najnowsza alfa to samochód klasy premium

Ryszard M. Perczak

Jest w Alpach, na styku granic Włoch, Szwajcarii i Francji przełęcz Stelvio, przez którą wije się droga z siedemdziesięcioma pięcioma zakrętami. To właśnie od nazwy tego miejsca wzięto imię dla najnowszego modelu Alfa Romeo.

Najlżejsza w grupie

Stelvio to pierwszy w historii tej marki samochód typu SUV. Jego charakterystyczna sylwetka, prześwit wynoszący 20 cm oraz możliwość napędu na wszystkie koła stawiają go w jednym rzędzie z takimi modelami jak audi Q5, BMW X3, jaguar F-pace, land rover discovery, mercedes GLC, porsche macan i volvo XC60. To wyższa, także cenowa półka w tej kategorii samochodów osobowych. Wyróżnikiem nowej alfy jest m.in. to, iż jest w tym towarzystwie najlżejsza.

SUV na sportowo

Stelvio nie byłaby godna znaczka Alfa Romeo, gdyby nie jej sportowe możliwości. Ponieważ skrót SUV oznacza auto sportowo użytkowe i właśnie w przypadku tej alfy pasuje on jak ulał.

Powodem, dla którego powstał taki samochód było to, że SUV-a Alfa Romeo jeszcze nie miała, a teraz takie auta są najmodniejsze. Postarano się jednak, aby był to samochód zawierający nie tylko stylistyczne elementy marki jak np. słynny grill w kształcie tarczy w przedniej części nadwozia, ale także wysoka jakość zachowania się na drodze i odpowiedni temperament.

Kiedy to wszystko uwzględniono, powstało auto, które jest jak najbardziej Alfą romeo, prawdziwym SUV-em i do tego z całkiem przyzwoitymi możliwościami sportowymi.

Od 180 do 280 KM

Za te ostatnią cechę są odpowiedzialne m.in. silniki, które przewidziano do jej napędu.

W podstawowej wersji (169.700 zł) stelvio ma pod maską turbodiesla o pojemności 2,2 l, generującego 180 KM. Napęd jest wtedy przenoszony tylko na tył. Poza tym jest jeszcze turbodiesl 2,2 l, ale o mocy 210 KM. Z kolei oba turbodoła-dowane silniki benzynowe mają po 2,0 l pojemności, ale moce 200 lub 280 KM.

Najnowsza z alf może mieć napędzane tylko koła przednie bądź także tylne (Q4). Przeniesienie napędu, niezależnie od rodzaju odbywa się w tym modelu tylko za pośrednictwem automatycznej, ośmiostopniowej skrzyni biegów.

Ciąg dalszy nastąpi

Praca napędu Q4 czyli na wszystkie koła jest w tym samochodzie niezależna od woli kierowcy. To elektronika decyduje, w którym momencie ile napędu przekazywać na tył, a ile na przód.

Stelvio powstała na tej samej płycie podłogowej co najnowsza giulia. W ogóle oba te samochody z technicznego punktu widzenia sporo łączy.

Wiadomo już, że na tym jednym SUV-ie Alfa Romeo nie skończy. Wnet pojawią się dwa kolejne. Jeden będzie mniejszy, a drugi większy od stelvio. Zapowiadana jest też duża luksusowa limuzyna.

Ryszard M. Perczak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.