Atrakcyjne felgi mogą być z odzysku
Komplet nowych felg aluminiowych to wydatek nierzadko kilku tysięcy złotych. Tańszy będzie zakup felg używanych.
Chociaż dzisiejsze samochody są coraz lepiej wyposażone, felgi aluminiowe to zazwyczaj dodatkowa opcja wymagająca dopłaty. Dlatego wiele nowych aut wyjeżdża z salonów na kołach stalowych. Najprostszym sposobem jest zakup kompletu felg używanych. Ich ceny nierzadko są nawet o 50-80 procent niższe, a niewielkie uszkodzenia można łatwo i tanio naprawić. Na rynku serwisów samochodowych jak grzybów po deszczu przybywa zakładów naprawiających obręcze, a kompleksową usługę obejmującą czyszczenie, prostowanie i malowanie kół oferują już nawet wulkanizatorzy. Cena naprawy felgi zależy przede wszystkim od materiału, z jakiego jest wykonana. Najtaniej wyprostujemy obręcze stalowe, ale zadanie nie zawsze jest łatwe.
- Standardowa cena naprawy to ok. 30-50 zł za sztukę. Stal to jednak twardy materiał. Bez większych trudności pozwala prostować się w rejonie rantów. Poważne, boczne uszkodzenia są trudne, a czasami niemożliwe do całkowitego usunięcia - mówi Tomasz Jasiński ze specjalistycznego zakładu naprawy felg.
Należy pamiętać, że po prostowaniu stalowa felga wymaga zazwyczaj lakierowania. Jeśli jest mocno zniszczona i zardzewiała, najlepiej wykonać gruntowne piaskowanie całej obręczy, które pomaga pozbyć się korozji i głębokich wżerów w lakier. W profesjonalnym serwisie po piaskowaniu felga jest zabezpieczana środkiem antykorozyjnym. Dopiero później można przystąpić do malowania. Piaskowanie i lakierowanie kompletu szesnastocalowych felg stalowych to wydatek ok. 250-300 zł. - Sposobów jest wiele. Najczęściej lakieruje się pistoletem albo proszkowo. Pistolet daje ładny efekt, równomiernie rozprowadza farbę. Ale bardziej trwały sposób to malowanie proszkowe w specjalnej komorze. Pozwala uzyskać twardszą powłokę lakierniczą, która wnika w najdrobniejsze szczeliny - przekonuje Artur Ledniowski, lakiernik.
Prostowanie niewielkich skrzywień felgi aluminiowej to koszt 50-70 zł za sztukę. Lakierowanie zależy od wzoru i koloru. Najbardziej popularne kolory - srebrny i czarny to 50-100 zł za sztukę. Lakiery kilkuwarstwowe to nawet dwukrotnie więcej. Jeśli felga jest prosta, ale ma sporo głębokich rys i otarć, przed lakierowaniem dobrze uzupełnić je szpachlą i wygładzić. Do położenia finalnej warstwy lakieru taką obręcz także warto pokryć podkładem.
Za komplet nowych felg do aut klasy średniej trzeba zapłacić u dealera co najmniej 2000 zł. Ale już wersja 17-calowa to niekiedy wydatek rzędu nawet ponad 5000 zł. Tymczasem komplet felg używanych w takim rozmiarze można kupić już za ok. 1000 zł.
Autor: Bartosz Gubernat