Marek Weckwerth

Będą wytyczne jak organizować i oświetlać przejścia dla pieszych

Będą wytyczne jak organizować i oświetlać przejścia dla pieszych Fot. Karolina Misztal
Marek Weckwerth

Piesi zbyt często padają ofiarami rozpędzonych pojazdów, nawet na oznakowanych przejściach.

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszym na zebrach przez kierowców jest trzecią przyczyną wypadków na drogach województwa kujawsko-pomorskiego. Tylko od stycznia do końca sierpnia tego roku wydarzyło się 52 takich wypadków, 42 osoby zginęły, a 51 zostało rannych. Z kolei z powodu wymuszenia pierwszeństwa przejścia przez pieszych odnotowano 15 wypadków, 2 osoby poniosły śmierć, a 14 odwieziono do szpitali.

Policja wykonała dokładną analizę zdarzeń drogowych z lipca tego roku, porównując z rokiem ubiegłym. Wynika z niej, że w Bydgoszczy liczba wypadków z udziałem pieszych spadła o 57 proc., w Radziejowie i Żninie o 100 proc. W wielu miastach, w tym w Toruniu, Włocławku i Nakle była taka sama. W Inowrocławiu i Świeciu wzrosła o 100 proc., zaś w Grudziądzu aż o 500 procent (sic!).

- W lipcu ubiegłego roku nie mieliśmy żadnego wypadku z udziałem pieszych, w tym roku aż pięć. We wszystkich byli ranni - komentuje asp. sztab, Robert Szablewski z Komendy Miejskiej Policji w Grudziądzu. - Trzy wypadki zaistniały z winy kierowców, w tym jeden spowodował rowerzysta. Zatrzymaliśmy jedno prawo jazdy. Do dwóch pozostałych wypadków przyczynili się piesi.

- Przejścia są w dużej niedostatecznie dobrze oznakowane. Przede wszystkim powinny je „anonsować” jasne, pulsujące światła - uważają telefonujący do naszej redakcji kierowcy. - Władze wciąż robią za mało, by tak się stało - dodają.

Na problem wypadków na przejściach (i na wiele innych) zwróciła niedawno uwagę Polska Izba Ubezpieczeń, proponując objęcie ochroną pieszego już w trakcie zbliżania się do jezdni. Tak jest m.in. w Niemczech, Holandii, Czechach, Francji, Norwegii, Szwecji. Teraz pieszy w Polsce ma pierwszeństwo dopiero w chwili, gdy jest już na przejściu.

Coś jednak ma się zmienić. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego prowadzi postępowanie przetargowe na opracowanie wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu pieszych - informuje nas Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. W opracowaniu mają się znaleźć rekomendacje w zakresie stosowania prawidłowych rozwiązań w oświetleniu przejść dla pieszych i procedur przy doborze oświetlenia. Chodzi też o promowanie skutecznych rozwiązań w oświetlaniu przejść oraz o przybliżenie związanego z tym zagadnieniem aktualnego stanu prawnego.

Departament Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa przygotowuje też zamówienie na opracowanie szczegółowych warunków technicznych projektowania, realizacji, eksploatacji i utrzymania dróg publicznych. W opracowaniu sformułowane zostaną nowe wymagania technicznych do powszechnego stosowania w drogownictwie, w tym określenie zasad wyznaczania przejść dla pieszych oraz zasad i parametrów ich projektowania. - Zakładany termin realizacji to koniec 2019 roku - precyzuje Szymon Huptyś.

- A ja apeluję do wszystkich uczestników ruchu o rozwagę. Pieszym poruszającym się w terenie niezabudowanym przypominam o konieczności noszenia po zapadnięciu zmroku odblasków - dodaje mł. insp. Maciej Zdunowski, szef wojewódzkiej „drogówki”.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.