Piesi zbyt często padają ofiarami rozpędzonych pojazdów, nawet na oznakowanych przejściach.
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszym na zebrach przez kierowców jest trzecią przyczyną wypadków na drogach województwa kujawsko-pomorskiego. Tylko od stycznia do końca sierpnia tego roku wydarzyło się 52 takich wypadków, 42 osoby zginęły, a 51 zostało rannych. Z kolei z powodu wymuszenia pierwszeństwa przejścia przez pieszych odnotowano 15 wypadków, 2 osoby poniosły śmierć, a 14 odwieziono do szpitali.
Policja wykonała dokładną analizę zdarzeń drogowych z lipca tego roku, porównując z rokiem ubiegłym. Wynika z niej, że w Bydgoszczy liczba wypadków z udziałem pieszych spadła o 57 proc., w Radziejowie i Żninie o 100 proc. W wielu miastach, w tym w Toruniu, Włocławku i Nakle była taka sama. W Inowrocławiu i Świeciu wzrosła o 100 proc., zaś w Grudziądzu aż o 500 procent (sic!).
- W lipcu ubiegłego roku nie mieliśmy żadnego wypadku z udziałem pieszych, w tym roku aż pięć. We wszystkich byli ranni - komentuje asp. sztab, Robert Szablewski z Komendy Miejskiej Policji w Grudziądzu. - Trzy wypadki zaistniały z winy kierowców, w tym jeden spowodował rowerzysta. Zatrzymaliśmy jedno prawo jazdy. Do dwóch pozostałych wypadków przyczynili się piesi.
- Przejścia są w dużej niedostatecznie dobrze oznakowane. Przede wszystkim powinny je „anonsować” jasne, pulsujące światła - uważają telefonujący do naszej redakcji kierowcy. - Władze wciąż robią za mało, by tak się stało - dodają.
Na problem wypadków na przejściach (i na wiele innych) zwróciła niedawno uwagę Polska Izba Ubezpieczeń, proponując objęcie ochroną pieszego już w trakcie zbliżania się do jezdni. Tak jest m.in. w Niemczech, Holandii, Czechach, Francji, Norwegii, Szwecji. Teraz pieszy w Polsce ma pierwszeństwo dopiero w chwili, gdy jest już na przejściu.
Coś jednak ma się zmienić. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego prowadzi postępowanie przetargowe na opracowanie wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu pieszych - informuje nas Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. W opracowaniu mają się znaleźć rekomendacje w zakresie stosowania prawidłowych rozwiązań w oświetleniu przejść dla pieszych i procedur przy doborze oświetlenia. Chodzi też o promowanie skutecznych rozwiązań w oświetlaniu przejść oraz o przybliżenie związanego z tym zagadnieniem aktualnego stanu prawnego.
Departament Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa przygotowuje też zamówienie na opracowanie szczegółowych warunków technicznych projektowania, realizacji, eksploatacji i utrzymania dróg publicznych. W opracowaniu sformułowane zostaną nowe wymagania technicznych do powszechnego stosowania w drogownictwie, w tym określenie zasad wyznaczania przejść dla pieszych oraz zasad i parametrów ich projektowania. - Zakładany termin realizacji to koniec 2019 roku - precyzuje Szymon Huptyś.
- A ja apeluję do wszystkich uczestników ruchu o rozwagę. Pieszym poruszającym się w terenie niezabudowanym przypominam o konieczności noszenia po zapadnięciu zmroku odblasków - dodaje mł. insp. Maciej Zdunowski, szef wojewódzkiej „drogówki”.