Będzie rewolucja w komunikacji miejskiej, jeśli Unia Europejska przyzna nam miliony
Lublin planuje zakup nowych autobusów i bilet elektroniczny obowiązujący też np. w pociągu. Postawimy na ekotransport, rozbudujemy sieć połączeń, stworzymy komunikację aglomeracyjną
- Dzięki 1,5 mld zł z Programu Polska Wschodnia Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn i Rzeszów otrzymały szanse na realizację 14 inwestycji rozwijających ekologiczną komunikację miejską, wartych łącznie 2,1 mld zł. Wnioski o dofinansowanie wszystkich projektów zostały już złożone. Pierwszą umowę o dofinansowanie podpisał Olsztyn - poinformowało Ministerstwo Rozwoju.
Urząd Miasta Lublin do Polski Wschodniej na lata 2014 - 2020 złożył cztery projekty. Szacuje się, że na realizację wszystkich założonych w nich inwestycji potrzeba w sumie około 573 mln zł, a całkowita wartość dofinansowana wyniesie około 415 mln zł.
Chodzi tu też o istotne inwestycje drogowe. W planach jest m.in. uruchomienie nowego systemu biletu elektronicznego dla „komunikacji aglomeracyjnej”.
Dotrzeć wszędzie na jednym bilecie
- Otwarta formuła biletu elektronicznego umożliwi włączenie w system także innych przewoźników (np. PKP). Przygotowanie i przyszłą realizację tej części prowadzi Zarząd Transportu Miejskiego - informuje Joanna Bobowska z zespołu prasowego Urzędu Miasta Lublin.
Przypomnijmy też, że w szerszej perspektywie Lublin chce stawiać na rozwój sieci połączeń podmiejskich, budowanej wspólnie z sąsiednimi gminami.
Ważnym celem wydatków jest kupienie nowego, ekologicznego taboru: autobusów elektrycznych i trolejbusów z dodatkowym napędem. W czterech złożonych projektach chodzi w sumie o zakup 95 takich pojazdów.
„Kluczowe będą korzyści dla środowiska naturalnego. Wykorzystanie ekologicznego taboru przyczyni się do ograniczenia spalin i hałasu generowanego przez komunikację miejską” - czytamy w komunikacie resortu rozwoju.
Równolegle pieniądze w Lublinie będą szły m.in. na remonty dróg zakładające rozwój trakcji trolejbusowej, budowę buspasów, przebudowę niektórych zatok przystankowych czy inwestycje w system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Nowa trakcja trolejbusowa
Dzięki pieniądzom z unijnego Programu Polska Wschodnia ma powstać trakcja trolejbusowa na Czechowie.
- Będzie przebiegała ulicami: Chodźki, Smorawińskiego, Szeligowskiego i Choiny aż do granic miasta - wylicza Joanna Bobowska z lubelskiego ratusza.
Na Czubach chodzi o rozbudowanie już istniejącej sieci trakcji trolejbusowej, np. na ulicy Jana Pawła II.
ZTM chce być ekologiczny
Zarząd Transportu Miejskiego podkreśla, że stawia na ekologiczną komunikację. Chodzi o perspektywę unijną na lata 2014 - 2020.
- Planowany jest zakup 32 autobusów elektrycznych i 40 trolejbusów oraz dalsza rozbudowa trakcji trolejbusowej - potwierdza Monika Fisz z zespołu prasowego Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. - Szacowana długość trakcji, która jest w planach w nowej perspektywie unijnej, to ok. 10 km - dodaje.
- Generalnie kierunek, w którym idzie obecnie Lublin, jest dobry. Potrzeba jeszcze likwidacji białych plam w miejskiej komunikacji, trudniej jest dojechać np. na Hajdów. Puściłbym też linię między blokami na Porębie, bo odległość między przystankiem os. Widok i tym przy ul. Granitowej jest zbyt duża. Pilnie potrzeba też dodatkowych kursów na trasie Lublin - Świdnik - komentuje Mateusz Pocheć z Lubelskiego Towarzystwa Zrównoważonego Transportu.