Biurowce rosną i dają miejsca pracy. Trójmiasto przyciąga...
Łącznie w Polsce w I kw. 2016 roku funkcjonowało 936 centrów usług biznesowych, polskich i zagranicznych, zatrudniających 212 tys. osób. Biorąc pod uwagę dotychczasowy rozwój branży, można szacować, że w 2020 roku centra usług w Polsce będą zatrudniać co najmniej 300 tys. osób - przewidują autorzy raportu Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce w 2016 r., opracowanego przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych - ABSL. Znaczną część z nich może do siebie przyciągnąć Trójmiasto, uważane za jedno z najlepszych miejsc do pracy.
W I półroczu w całym kraju firmy finansowe, doradcze, technologiczne wynajęły 628 200 m kw. W budowie jest około 1,44 mln m kw. biur. - Popyt na nowoczesne powierzchnie biurowe w Polsce utrzymuje się na wysokim poziomie - ocenia Karol Patynowski, dyrektor w Dziale Reprezentacji Najemcy, JLL.
Wyłączając stolicę, w I półroczu najwięcej nowej powierzchni ukończono w Krakowie - prawie 66 500 m kw. - oraz Trójmieście - 52 700 m kw. Tryton Business House w Gdańsku był największą inwestycją oddaną poza Warszawą.
Centra usług biznesowych stały się wyznacznikiem nowoczesności i atrakcyjności dużych miast. Można powiedzieć, że jeśli jakieś ich nie ma, to znaczy, że coś z nim jest nie tak. To nie tylko modny trend, ale i wymierne korzyści z posiadania usług BPO i SSC, jak rynek pracy, prestiż, rozpoznawalność na świecie, dochody do lokalnego budżetu.
Zdecydowanym liderem pod względem zatrudnienia w sektorze usług biznesowych w Polsce pozostaje Kraków, w którym w centrach usług pracuje już ponad 50 tys. osób. Tym samym jest to najważniejszy ośrodek usług biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej - wynika z raportu Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych ABSL.
W Trójmieście w centrach biznesowych pracuje prawie 17 tys. osób, co czyni ośrodek czwartym w kraju. Najwięcej centrów usług jest w Warszawie, ponad 155, w Trójmieście jest ich 104. Przeciętnie w jednym centrum usługowym w Trójmieście zatrudnionych jest 160 pracowników, w największych zespół liczy już około 1000 pracowników.
Jak wynika z ocen rezydentów, w badaniu przeprowadzonym przez ABSL, Trójmiasto, obok Wrocławia, jest najlepiej ocenianym miejscem do prowadzenia działalności. Na 10 punktów zdobyło 7,9. Najlepiej ocenione zostały dostępność nowoczesnej powierzchni biurowej i jakość komunikacji miejskiej. Drugie miejsce zajęło pod względem dostępności komunikacyjnej (lotniska, pociągi), a trzecie pod względem wizerunku ośrodka w opinii inwestorów.
W ostatnich trzech latach zatrudnienie w centrach zagranicznych w każdym z 11 największych ośrodków usług biznesowych wzrosło o co najmniej 40 proc. Rekordowy wzrost zanotowano w Lublinie, Rzeszowie i właśnie w Trójmieście, gdzie poziom zatrudnienia w 2016 roku był wyższy o ponad 100 proc. w porównaniu do 2013 roku.
Co ważne, Trójmiasto bardzo dobrze wypada pod względem konkurencyjności na rynku pracy. Firmy z sektora oceniają poziom konkurencji na lokalnych rynkach pracy średnio na 7,5 pkt. w skali od 1 do 10, gdzie 10 oznacza bardzo dużą konkurencję między centrami.
Najlepiej pod tym względem oceniana jest sytuacja w Poznaniu, Katowicach i Trójmieście. Respondenci w większości zwracają uwagę na to, że potencjał tych ośrodków pozwala na kolejne inwestycje w centra usług bez widocznej presji na obecnie działające podmioty z sektora.
Centra nowoczesnych usług biznesowych to nie tylko miejsca pracy w ich zespołach. To także ośrodki transferu nowych technologii, znaczący gracze stymulujący lokalny popyt na rynku budowlanym czy najmu nieruchomości, mający wpływ na jakość edukacji i rozwój innowacji. Ich znaczenie dla lokalnych gospodarek rośnie z roku na rok, a obawy o niską trwałość inwestycji w centra usług w Polsce i związany z nią exodus miejsc pracy do Azji nie znajdują uzasadnienia w rzeczywistości - konkludują autorzy raportu ABSL.
- Większość procesów biznesowych wspieranych przez centra usług charakteryzuje się wysokim stopniem dojrzałości, co wskazuje na znaczące zwiększenie poziomu transformacji organizacji pracy i kompleksowości wykonywanych zadań w oparciu o wiedzę w ciągu ostatnich kilku lat. Rozwój tych kompetencji i dalsze inwestycje w kapitał ludzki nie pozostaną bez znaczenia dla rozwoju polskiej gospodarki i innowacyjności poprzez transfer wiedzy. Wokół sektora nowoczesnych usług biznesowych wytworzył się stabilny ekosystem powiązań i współpracy z branżą nieruchomości komercyjnych, firmami rekrutacyjnymi, administracją kluczowych miast, ośrodkami akademickimi oraz niezliczoną liczbą start-upów i mikroprzedsiębiorstw - czytamy w raporcie.