Bój o prawo do jazdy w lewo
Czy lewoskręty na Szosie Chełmińskiej w ulice Wodociągową, św. Józefa, Harcerską są potrzebne? Pytamy Rafała Wiewiórskiego, dyrektora MZD w Toruniu oraz Justynę Kardasz z Rady Okręgu „Chełmińskie”.
Tam, gdzie można, lewoskręty są zaprojektowane
Rozmowa z Rafałem Wiewiórskim, dyrektorem Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu
Czy na przebudowywanej obecnie Szosie Chełmińskiej będą lewoskręty?
One są zaprojektowane. Będzie możliwość skrętu w lewo na skrzyżowaniu z ulicą Długą. Ulica Wodociągowa jest za blisko skrzyżowania, ale nie ma problemu, żeby skręcić w prawo i zawrócić. Na Żwirki i Wigury lewoskręt rozwiązujemy za pośrednictwem sygnalizacji. Proponujemy puszczanie ruchu naprzemiennie na Wrzosy i w kierunku centrum. Jest to obecnie
analizowane przez Wydział Gospodarki Komunalnej. Z kolei na skrzyżowaniu z ulicą św. Józefa nie ma możliwości lewoskrętu ze względu na bliskość torów kolejowych. Nie ma miejsca na azyl, żeby pojazdy mogły się bezpiecznie zatrzymać. Już obecnie nie powinno być tam lewoskrętu. Tak samo jest na Harcerskiej. Myślimy o budowie nawrotu pomiędzy ulicami Harcerską i Bartkiewiczówny, żeby umożliwić zawrócenie w kierunku miasta. Nie będzie to jednak możliwe do czasu zakończenia inwestycji, co nastąpi w maju przyszłego roku.
Skąd wzięła się petycja mieszkańców w tej sprawie? Projekt prac nie był znany?
Mieszkańcy, którzy uczestniczyli w konsultacjach, zarówno dotyczących organizacji ruchu, jak i związanych z przebiegiem linii tramwajowej, byli poinformowani o planowanych rozwiązaniach. Dokumenty związane z konsultacjami nadal są dostępne w internecie na stronie miejskiej czy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - z uwagi na konieczność wydania decyzji środowiskowej, co miało miejsce w latach 2013-2014. Pozostali mieszkańcy dotychczas nie interesowali się inwestycją i nie uczestniczyli w żadnych spotkaniach.
Czy lewoskręty na Szosie Chełmińskiej w ulice Wodociągową, św. Józefa, Harcerską są potrzebne?
Ludzie widzieli koparki, nie wiedzieli, co się dzieje
Rozmowa z Justyną Kardasz z Rady Okręgu "Chełmińskie"
O czym była mowa na wtorkowym spotkaniu urzędników z mieszkańcami w sprawie planowanych rozwiązań na Szosie Chełmińskiej?
Z tego, co zrozumiałam, zakaz lewoskrętów zostanie tam gdzie był, z wyjątkiem skrzyżowania Chełmińskiej ze Żwirki i Wigry, gdzie nie ma miejsca na osobny pas do jazdy w lewo. Dlatego z jednego pasa byłaby opcja jazdy prosto i w lewo, a z
drugiego prosto i w prawo, ale przynajmniej będzie skomunikowanie ze szpitalem i dojazd dla osiedla św. Józefa. Druga propozycja dotyczy budowy nawrotu pomiędzy ulicami Harcerską i Bartkiewiczówny. W czasie spotkania rozmawialiśmy o sprawdzeniu takiej możliwości. Liczymy, że jedno i drugie uda się dołożyć do obecnego projektu i wprowadzić w życie. Musimy poczekać na dodatkowe analizy.
Zdaniem urzędników informacje o inwestycji były wcześniej dostępne na przykład w internecie...
Inwestycjami na Chełmińskim zajmuję się od 2014 roku. Od tego czasu były prośby, żeby miasto zaprezentowało projektowane rozwiązania na całym obszarze, a nie tylko konkretnych ulicach. Tak było w przypadku ulicy Długiej, gdzie nie było informacji o sposobie włączenia tej ulicy w Szosę Chełmińską. Pod naszą petycją podpisało się 240 mieszkańców i 40 firm, które reprezentują znacznie szerszą liczbę osób. Ludzie widzieli koparki, ale nie wiedzieli, co się dzieje. Dlatego cieszymy się, że petycja została przeanalizowana, a głos mieszkańców wzięty pod uwagę.
Warto wiedzieć
- Mieszkańcy Rady Okręgu „Chełmińskie” złożyli do prezydenta miasta petycję w sprawie zmian na przebudowywanej Szosie Chełmińskiej. Według wnioskodawców realizacja projektu budowy doprowadziłaby do zlikwidowania pasa do skrętu w lewo na skrzyżowaniach z ulicami Wodociągową, Bartkiewiczówny, św. Józefa i Harcerską (w obie strony).
- Dla przykładu mieszkający przy Harcerskiej, Boboli, Bartkiewiczówny, aby dojechać w stronę centrum lub na osiedle św. Józefa, oraz mieszkańcy osiedla św. Józefa, dotąd korzystający z przejazdu do Szosy Chełmińskiej, aby przejechać na północ, będą nadrabiać drogi.
- Dlatego Rada Okręgu „Chełmińskie” wnioskowała o wprowadzenie zmian w stosunku do przedstawionej „koncepcji tramwajowej” na skrzyżowaniach Szosy Chełmińskiej z ulicami Żwirki i Wigury oraz z Długą, które zdecydowanie poprawiłyby płynność i bezpieczeństwo jazdy.