Budowa drogi S5: Poznaliśmy wyniki przetargów na dokończenie odcinka S5 Poznań - Wronczyn. Dwa na trzy zmieściły się w budżecie GDDKiA

Czytaj dalej
Fot. GDDKiA
Mikołaj Woźniak

Budowa drogi S5: Poznaliśmy wyniki przetargów na dokończenie odcinka S5 Poznań - Wronczyn. Dwa na trzy zmieściły się w budżecie GDDKiA

Mikołaj Woźniak

Zakończyły się kolejne trzy przetargi związane z dokończeniem odcinka drogi S5 Poznań - Wronczyn. W dwóch przypadkach jedna z ofert zmieściła się w budżecie GDDKiA. W jednym to się nie udało. Przypomnijmy, że ostatnio bez rozwiązania pozostał przetarg na dokończenie lewej jezdni S5 na tym odcinku. Zostanie ogłoszony ponownie. - Mimo trudnej sytuacji na kontrakcie, nie możemy zaakceptować prób wykorzystania tego faktu przez firmy wykonawcze - komentuje wyniki tego przetargu GDDKiA.

Przypomnijmy, że odcinek S5 Poznań - Wronczyn notuje bardzo duże opóźnienie w oddaniu go do użytku. Najpierw było to związane z działaniami (a często ich brakiem) włoskiej firmy Toto, która budowała ten odcinek. W czerwcu Włosi zeszli z placu budowy i zerwali kontrakt. GDDKiA nałożyła na nich kary, ale stanęła przed kolejnym problemem - znalezieniem wykonawców, którzy dokończą budowę.

Sprawdź: Budowa S5: Kolejne opóźnienie. Odcinek Poznań - Wronczyn ma być gotowy do końca 2019 roku. Włosi nie wrócili na plac budowy i kończą z karą

Zadecydowano, że ogłoszonych zostanie kilka przetargów, a każdy będzie dotyczył mniejszego zakresu prac. Niepowodzeniem zakończył się pod koniec lipca przetarg na dokończenie prac na lewej jezdni S5 Poznań - Wronczyn. Tej po której samochody jeżdżą w dwóch kierunkach od grudnia ubiegłego roku. Zaproponowane oferty zdecydowanie nie mieściły się w założonym budżecie. Dwie praktycznie dwukrotnie go przewyższały.

Czytaj więcej: Trasa S5: Przetarg na dokończenie lewej jezdni S5 Poznań - Wronczyn bez rozwiązania. Oferty były za wysokie

- Po wnikliwej analizie cen jednostkowych stwierdziliśmy, że oferty znacząco odbiegają od cen rynkowych, w niektórych przypadkach nawet kilkukrotnie, wobec czego podjęliśmy decyzję o unieważnieniu postępowania. GDDKiA dbając o rozsądne gospodarowanie środkami publicznymi, mimo trudnej sytuacji na kontrakcie, nie może zaakceptować prób wykorzystania tego faktu przez firmy wykonawcze

- komentuje to Alina Cieślak, rzecznik poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Teraz przetarg na dokończenie lewej jezdni (w budżecie było na to 12 mln zł), zostanie podzielony na trzy mniejsze. Jedno już trwa, kolejne zostaną ogłoszone w następnych dniach.

Trzy przetargi, dwa z sukcesem

Tymczasem poznaliśmy rozwiązania trzech kolejnych przetargów dotyczących odcinka S5 Poznań - Wronczyn. W dwóch przypadkach zakończyły się sukcesem. Obydwa wygrała firma Colas z Palędzia.

Pierwszy konkurs dotyczył dokończenia drogi zbiorczej nr 1 i węzła Konarzewo. Tutaj budżet wynosił nieco ponad 3 mln zł i został przez firmę Colas nieznacznie przekroczony. Dwie kolejne oferty złożyły Strabag i MBS Budownictwo, opiewały na 4 mln zł. Czwartą, najwyższą przedstawił Budimex - 6,7 mln zł.

Nieco przekroczony w tym przypadku budżet, został powetowany w drugim przetargu na połączenie drogi S5 na odcinku Poznań - Wronczyn z odcinkiem Wronczyn - Kościan. Budżet GDDKiA wynosił 5 mln zł, Colas zaproponował 4,2 mln. Startowały też Strabag (6 mln) oraz Budimex (6,3 mln zł).

Łącznie na tych dwóch przetargach GDDKiA uda się zaoszczędzić ponad 700 tys. zł.

- Oferty są obecnie analizowane pod kątem cenowym i merytorycznym w celu szybkiego udzielenia zamówienia i zawarcia umowy

- informuje Alina Cieślak.

Trzeci zamknięty przetarg dotyczył zakończenia prac antykorozyjnych na dwóch wiaduktach S5 Poznań - Wronczyn. Tu oferta była jedna od firmy P.P.H.U. MAKS - opiewała na blisko 1,85 mln zł. A budżet GDDKiA wynosił 750 tys. zł.

Koniec prac na prawej jezdni i nowe przetargi

W tym momencie kończą się prace na prawej jezdni S5 Poznań - Wronczyn.

- Już niebawem rozpoczną się odbiory nadzoru budowlanego, co powoli nam uzyskać pozwolenie na użytkowanie. Po jego uzyskaniu będziemy mogli przełożyć ruch na jezdnię prawą (kierunek Poznań-Wrocław), natomiast na jezdni lewej odbywał się będzie ruch w kierunku Wrocław-Poznań z zagwarantowaniem jednego pasa ruchu. Prace będą prowadzone pod ruchem, jednak kierunki jazdy zostaną oddzielone. Planowany termin przełożenia to ostatni tydzień sierpnia

- informuje rzecznik GDDKiA w Poznaniu.

W najbliższym czasie można się też spodziewać następnych przetargów np. na dokończenie "węzła Stęszew" wraz z drogą krajową nr 32. Cała droga S5 w Wielkopolsce, czyli odcinki: Poznań - Wronczyn, Wronczyn - Kościan i Kościan - Radomicko, ma być przejezdna do końca roku.

Mikołaj Woźniak

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.