Budowa S19. Autem do Rzeszowa w półtorej godziny
W 2021 roku mamy pojechać ekspresową trasą S19 łączącą Lublin z Rzeszowem. Koszt powstania „lubelskiego” odcinka o długości ok. 75 km może sięgnąć ok. 3 mld zł.
Tempa nabierają przygotowania do budowy ekspresówki łączącej Lublin z Rzeszowem. GDDKiA dowiedziała się właśnie ile może wydać na powstanie odcinka od Kraśnika do granicy z woj. podkarpackim o długości 33 km. Kwota oszałamia. Koszt robót może sięgnąć nawet 946,5 mln zł. W wariancie najtańszym to wydatek 674,9 mln zł. Przy czym GDDKiA ma do dyspozycji na ten cel 1,08 mld zł.
O kontrakt bije się 14 firm drogowych m.in. Budimex, Strabag, Mota Engil.
Kto zbuduje drogę i ile GDDKiA za to ostatecznie zapłaci, dowiemy się za kilka miesięcy.
Umowę z wykonawcą chcemy podpisać w trzecim kwartale roku
- zapowiedział Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.
Zlecenie jest podzielone na trzy etapy: Kraśnik - Janów Lubelski (18 km), obwodnica Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) oraz Janów Lub. - granica woj. podkarpackiego (8 km).
Od Kraśnika do Polichny nowa trasa będzie w większości przebiegać po obecnym śladzie „dziewiętnastki”. Później odchyli się na zachód i ominie Polichnę oraz Modliborzyce. Następnie ponownie zbliży się do obecnej „19”. Pobiegnie łukiem na skraju Lasów Janowskich i po ich przecięciu zbliży się do obecnego przebiegu trasy.
Nowa trasa ma mieć dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu (zostanie zostawiona rezerwa pod budowę trzeciego pasa). - Nawierzchnia będzie bitumiczna - precyzował Nalewajko.
Przyszły wykonawca z inwestycją ma się uporać w ciągu 34 miesięcy. Tyle czasu ma na wykonanie projektu oraz zrealizowanie samych robót drogowych.
Budowa powinna ruszyć wiosną 2019 r. Wtedy też wojewoda rozpocznie szacowanie wysokości odszkodowań za nieruchomości
- mówił Nalewajko.
Kiedy pojedziemy tym fragmentem ekspresówki? - Powinno to nastąpić w połowie 2021 r. Ale dokładną datę poznamy dopiero po podpisaniu umowy z wykonawcą - zapowiedział Nalewajko.
Ale będzie to tylko połowiczna satysfakcja dla kierowców. Bo ekspresówki nie będzie jeszcze wówczas na liczącym 42 km odcinku od Lublina do Kraśnika. - Budowa tego fragmentu skończy się w 2021 r. Wówczas przejazd z Lublina do Rzeszowa odbywał się będzie na całej długości trasą ekspresową - zapewniał Nalewajko.
Podróż z Lublina do stolicy Podkarpacia zajmie ok. 1,5 godziny. - A z Rzeszowa do Warszawy przez Lublin - trzy godziny - uzupełniał Nalewajko.
Koszt powstania dwóch „lubelskich” fragmentów S19 w kierunku Rzeszowa jest szacowany na ok. 3 mld zł.
Via Carpatia połączy nas z Europą
Trasa ekspresowa S19 ma być częścią transeuropejskiej drogi Via Carpatia, która połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym.
Koszt powstania 570 km ekspresówki na terenie Polski to ok. 31 mld zł.
- Via Carpatia otwiera nam drogę na świat, jest symbolem polskiego rozwoju. Staje się inwestycją, która będzie miała strategiczny charakter dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej - podkreślała w listopadzie 2016 r. premier Beata Szydło, podczas obchodów 10 rocznicy podpisania „Deklaracji Łańcuckiej”, która zainicjowała projekt Via Carpatia.
Szlak ma połączyć Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym biegnąc przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.
Polski odcinek (ok. 570 km) ma przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku, przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku. W większości ma pokrywać się z S19. A to znaczy ze dziewiętnastka ma zmienić się w ekspresówkę.
Najbardziej zaawansowane zmiany są na „południowym” odcinku S19 na terenie Polski, czyli w zasadzie między Lublinem a Rzeszowem. Tu trasa będzie ukończona w 2021 r. Na terenie woj. lubelskiego powstanie 75-kilometrowy odcinek S19.
Dużo mniej zaawansowane są przygotowania fragmentu północnego, czyli między Lublinem a Białymstokiem. - W przypadku lubelskiego odcinka mamy już wydaną decyzje środowiskową i ustalony przebiegi tras. Kolejnym kokiem będzie wykonanie koncepcji programowej - tłumaczył Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.
„Północny” fragment na Lubelszczyźnie to liczący 104,8 km długości odcinek od Lublina do granicy z woj. podlaskim. Szacuje się, że koszt powstania tego odcinka ekspresówki może sięgnąć 3,5 mld zł, z czego fragment od Lubartowa do granicy województwa - może pochłonąć 2,6 mld zł a od Lublina do Lubartowa - 900 mln zł.
Rządowe programy zakładają obecnie, że trasa ma powstać do 2023 r.