Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Pasażerom będzie lepiej
Wiosną przyszłego roku rozpocznie się budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Kilka inwestycji realizowanych będzie w promieniu stu metrów od dworca. Koszt to 23 mln zł.
Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego ma się rozpocząć w maju 2017 roku. W jego zakres wejdą: budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Szczecińskiej, Towarowej, Bema, 11 Listopada, nowe parkingi samochodowe i rowerowe, perony dla komunikacji autobusowej, przebudowa ul. Towarowej na dwukierunkową wraz z budową wzdłuż niej ścieżki rowerowej, przebudowa oświetlenia, zrobienie nowych nasadzeń zieleni. Kilka dni temu odbyło się spotkanie z mieszkańcami, podczas którego przedstawiono plany dotyczące budowy centrum.
- To pionierski projekt w skali kraju i największe tego typu przedsięwzięcie w województwie - mówi Maciej Sochano-wski, projektant ZCP.
Miasto zapewnia, że swoją część zrealizuje do końca 2018 r. Przedsięwzięcie pochłonie 23 mln zł. Dotacja wyniesie ok. 70 proc. Resztę pokryje miasto.
- Inwestycja jest wpisana w plan zintegrowanych inwestycji terytorialnych co oznacza, że środki finansowe z funduszy europejskich mamy zagwarantowane - zapewnia Sławomir Pajor, prezydent Star-gardu. - My musimy zrobić projekt i go zrealizować.
Zadania, które wykona miasto będą współgrać z inwestycjami, które deklaruje wykonać kolej. To m.in. przebudowa linii kolejowej między Poznaniem a Szczecinem, modernizacja dworca, w tym budowa windy dla osób starszych i niesprawnych.
Do końca marca przyszłego roku zakończy się przejmowanie od kolei terenów pod budowę ZCP. Zaplanowane w jego ramach inwestycje będą zlokalizowane w promieniu stu metrów od dworca kolejowego. W jednym miejscu zostaną zintegrowane wszystkie środki transportu: pociągi, samochody, autobusy, rowery. Tam też powstanie dwupiętrowy budynek, w którym znajdą się m.in. poczekalnia, 4 toalety, pomieszczenia dla administratora dworca, który będzie zawiadywał systemem informacji pasażerskiej. Dla komunikacji autobusowej przewidziana jest budowa 8 zadaszonych peronów.
Dach ma być w barwach marki Stargardu tj. niebieskiej, granatowej i pomarańczowej. Na wszystkich peronach będą profilowane krawężniki, co ułatwi wsiadanie do autobusów osobom niepełnosprawnym. Przy zejściu do tunelu dworca powstanie Park&Ride, tj. zadaszony park rowerowy na ok. 40 miejsc, gdzie będzie można zostawić rower i przesiąść się do pociągu.
Zarządcą centrum przesiadkowego ma być Miejski Zakład Komunikacji w Stargardzie.
Możliwe, że po powstaniu centrum zmieni się w mieście przebieg linii komunikacyjnych.
- Jesteśmy zobligowani do wywiązania się z terminów pieniędzmi, które otrzymamy - mówi Rafał Zając, zastępca prezydenta. - Podejrzewam, że kolej zacznie swoje inwestycje wtedy, kiedy my skończymy nasze zadania.