Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Pasażerom będzie lepiej

Czytaj dalej
Olimpia Dudek

Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Pasażerom będzie lepiej

Olimpia Dudek

Wiosną przyszłego roku rozpocznie się budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Kilka inwestycji realizowanych będzie w promieniu stu metrów od dworca. Koszt to 23 mln zł.

Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego ma się rozpocząć w maju 2017 roku. W jego zakres wejdą: budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Szczecińskiej, Towarowej, Bema, 11 Listopada, nowe parkingi samochodowe i rowerowe, perony dla komunikacji autobusowej, przebudowa ul. Towarowej na dwukierunkową wraz z budową wzdłuż niej ścieżki rowerowej, przebudowa oświetlenia, zrobienie nowych nasadzeń zieleni. Kilka dni temu odbyło się spotkanie z mieszkańcami, podczas którego przedstawiono plany dotyczące budowy centrum.

- To pionierski projekt w skali kraju i największe tego typu przedsięwzięcie w województwie - mówi Maciej Sochano-wski, projektant ZCP.


Miasto zapewnia, że swoją część zrealizuje do końca 2018 r. Przedsięwzięcie pochłonie 23 mln zł. Dotacja wyniesie ok. 70 proc. Resztę pokryje miasto.

- Inwestycja jest wpisana w plan zintegrowanych inwestycji terytorialnych co oznacza, że środki finansowe z funduszy europejskich mamy zagwarantowane - zapewnia Sławomir Pajor, prezydent Star-gardu. - My musimy zrobić projekt i go zrealizować.

Zadania, które wykona miasto będą współgrać z inwestycjami, które deklaruje wykonać kolej. To m.in. przebudowa linii kolejowej między Poznaniem a Szczecinem, modernizacja dworca, w tym budowa windy dla osób starszych i niesprawnych.

Do końca marca przyszłego roku zakończy się przejmowanie od kolei terenów pod budowę ZCP. Zaplanowane w jego ramach inwestycje będą zlokalizowane w promieniu stu metrów od dworca kolejowego. W jednym miejscu zostaną zintegrowane wszystkie środki transportu: pociągi, samochody, autobusy, rowery. Tam też powstanie dwupiętrowy budynek, w którym znajdą się m.in. poczekalnia, 4 toalety, pomieszczenia dla administratora dworca, który będzie zawiadywał systemem informacji pasażerskiej. Dla komunikacji autobusowej przewidziana jest budowa 8 zadaszonych peronów.

Dach ma być w barwach marki Stargardu tj. niebieskiej, granatowej i pomarańczowej. Na wszystkich peronach będą profilowane krawężniki, co ułatwi wsiadanie do autobusów osobom niepełnosprawnym. Przy zejściu do tunelu dworca powstanie Park&Ride, tj. zadaszony park rowerowy na ok. 40 miejsc, gdzie będzie można zostawić rower i przesiąść się do pociągu.

Zarządcą centrum przesiadkowego ma być Miejski Zakład Komunikacji w Stargardzie.

Możliwe, że po powstaniu centrum zmieni się w mieście przebieg linii komunikacyjnych.

- Jesteśmy zobligowani do wywiązania się z terminów pieniędzmi, które otrzymamy - mówi Rafał Zając, zastępca prezydenta. - Podejrzewam, że kolej zacznie swoje inwestycje wtedy, kiedy my skończymy nasze zadania.

Olimpia Dudek

Redaktor online na co dzień. Bardzo skoncentrowana na MMA oraz tenisie, co też czasem daje upust na portalu.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.