Centrum Teleopieki czuwa
W Łodzi jest realizowany projekt „Łódź Miastem (Tele)Opieki”bJest on skierowany do osób 60+, których stan zdrowia monitoruje Centrum Teleopieki.
Od lutego tego roku w Łodzi działa program „Łódź Miastem (Tele)Opieki”. W jego ramach mieszkańcy po 60. roku życia mogą bezpłatnie korzystać ze specjalnych teleopasek umożliwiających monitorowanie podstawowych parametrów życiowych, a w sytuacjach kryzysowych wezwanie pomocy przez połączenie się z numerem 112 oraz z Centrum Teleopieki.
Od czasu wdrożenia teleopieki, czyli od 13 lutego 2019 roku, do chwili obecnej teleopaski użytkuje ponad 1400 osób
– mówi Patryk Molęda z Centrum Teleopieki. – W tym czasie nasi koordynatorzy odebrali 79 zasadnych wezwań z teleopasek. Skutkowały one przyjazdem służb medycznych do ich użytkowników.
Głównymi przyczynami wezwań były zgłaszane przez użytkowników teleopasek takie objawy jak duszności, kłucie w klatce piersiowej, stany poopreracyjne czy silne zawroty głowy. Dzięki temu, że urządzenia mogą monitorować pracę serca, od momentu startu programu do Centrum Teleopieki trafiło 198 sygnałów o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu tego organu u 113 osób. Teleopaski przesyłają też informacje o tym, w jakiej pozycji znajduje się użytkownik, dzięki czemu na czas Centrum zdołało pomóc 23 osobom, które się przewróciły. Z kolei u pięciu użytkowników teleopasek potrzebne było określenie ich lokalizacji dla opiekunów (z powodu chorób otępiennych).
Ważnym elementem teleopaski jest czerwony przycisk SOS. Po jego naciśnięciu następuje połączenie z numerem 112. Jednocześnie informacja o potrzebie pomocy spływa do Centrum Teleopieki, które nie tylko nadzoruje wezwanie pomocy, ale również informuje najbliższą rodzinę o zaistniałej sytuacji. Jednocześnie Centrum Teleopieki informuje użytkownika teleopaski o wszystkich odchyleniach od normy tętna, temperatury, jak również odczytuje informacje o upadku. Centrum monitoruje funkcje życiowe prze 365 dni w roku 24 godziny na dobę.
By dostać teleopaskę, trzeba mieć skończone 60 lat i wypełnić dokumenty rekrutacyjne, które dostępne są w Biurze ds. Rekrutacji oraz na stronie uml.lodz.pl/seniorzy/projekty/teleopieka/. Dokumenty rekrutacyjne można składać osobiście, za pośrednictwem osoby bliskiej lub za pomocą poczty tradycyjnej w Biurze ds. rekrutacji, tj. Oddziale ds. Polityki Senioralnej Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Zachodniej 47, pokój 132, tel. (42) 638-47-30.
W ww. biurze można uzyskać również pomoc przy wypełnieniu wniosku po wcześniejszym umówieniu spotkania.
Teleopaski dla mieszkańców okolicznych gmin wchodzących w skład Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego wydaje firma HRP Care zlokalizowana na ul. Tymienieckiego 19 a, tel. 502-080-667.