Rozmowa z Joanną Rajang - coachem, biznes coachem, doktorem psychologii i dyrektor kujawsko-pomorskiego oddziału ICF.
Czym jest coaching?
Coaching to metoda wspierania człowieka w osiąganiu przez niego różnorodnych celów. Z uwagi na jej wysoką skuteczność zwykle sięgają po nią te osoby, którym na osiągnięciu celu bardzo zależy, a wcześniej stosowane metody nie sprawdziły się. Jest to metoda, która umożliwia człowiekowi określenie takich sposobów działania, które nie tylko zapewniają efekt, ale również są w pełni dopasowane do odbiorcy procesu coachingowego, jego możliwości czasowych, ograniczeń, które występują w jego życiu, zarówno społecznych, jak i psychologicznych i fizycznych.
Dla kogo jest ta metoda?
Na pewno dla tych, którzy chcą osiągnąć w życiu więcej, niż to co dotychczas osiągnęli i jednocześnie są świadomi, że efekt nie przychodzi od łyknięcia tabletki i mają gotowość przeznaczyć czas i energię, aby go osiągnąć.
Czy to, że coaching stał się modny znaczy, że jest potrzebny?
Coaching nie stał się potrzebny ze względu na jego modę, tylko jest odpowiedzią na potrzeby ludzi. Kiedy bardzo chcemy coś osiągnąć, to sięgamy po wszelkie metody, które przyniosą nam efekt. Kiedy dobre rady, książka, szkolenie itd. nam go nie dają, coaching jest doskonałym rozwiązaniem. Oczywiście wszyscy życzylibyśmy sobie tego, żeby osiągać marzenia, cele bez jakiegokolwiek wsparcia, ale wiemy też, że nie zawsze tak jest i często nawet nie wiemy dlaczego, więc zaradzić nie możemy. Coach jest profesjonalnie przygotowany do tego, aby klient mógł uświadomić sobie na swój temat więcej, a dzięki temu dotrzeć tam, gdzie chce.
Na czym polega proces coachingu?
To proces, który dla klienta oznacza kilka miesięcy działań na rzecz celu, w czasie których coach jest do jego dyspozycji w formie kilku sesji coachingowych. Te sesje to już bardzo metodyczne spotkania, które dają klientowi to, co potrzebuje na rzecz swojego celu, a czego klient sam sobie dać nie jest w stanie.