„Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” - wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi już od 26 kwietnia
Dwadzieścia kreacji Christiana Diora oraz innych znakomitych kreatorów mody paryskiej z lat 60., 70. 80., 90. - z kolekcji Adama Leja będzie można podziwiać już od 26 kwietnia przez cztery miesiące na unikatowej wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Suknie wartości ponad 10 tysięcy euro każda, akcesoria: kapelusze, torebki, biżuteria, buty będą po raz pierwszy w takiej formie zaprezentowane szerokiej publiczności. Dodatkowymi atrakcjami będą ciekawostki, jak np. autograf Christiana Diora i pierwsze perfumy Miss Dior, które zadedykował swojej młodszej siostrze Catherine.
Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja”
Czas trwania: 26 kwietnia – 26 sierpnia 2018 r.
Budynek D, III piętro
Christian Dior był genialnym twórcą i prekursorem nowych idei. Kreację krawiecką porównywał do pisania wierszy. Okazał się być znakomitym szefem przedsiębiorstwa, odważnym w podejmowaniu ryzyka i zdyscyplinowanym w przestrzeganiu wyznaczonych przez siebie standardów, dzięki czemu dom mody Dior do dziś definiuje świat mody. Wyprzedzał wszystkich, dostrzegając piękno, zanim zauważyli je inni. Jego kreacje nie wyrażały jedynie stylu czy gustu. Nosiły w sobie pewien ideał świata i kobiety, który stworzył i który stał się ponadczasowy.
W ubiegłym roku dom mody Dior obchodził 70. rocznicę inauguracji swojej działalności, która miała miejsce 12 lutego 1947 r., kiedy to odbył się słynny pokaz, który z projektanta uczynił międzynarodową sławę, a Paryżowi przywrócił miano światowej stolicy mody. Za sprawą zachwyconej śmiałymi i nieco teatralnymi projektami ówczesnej redaktorki Harper’s Bazaar, Carmel Snow, kolekcja otrzymała przydomek the new look. Hasło, które szybko stało się symbolem nowej epoki, odważnie odwoływało się do elegancji, podkreślającej wąską talię, biust i biodra. Kreacje Diora zrewolucjonizowały nie tylko modę, ale i kulturę. New Look stał się znakiem luksusu w kraju sparaliżowanym strajkami, kryzysami i traumą wojny. Siła mody zapoczątkowanej przez Diora tkwiła w tym, że spełniła rolę iskry, wyrażając nadzieję na zmianę.
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi ma niezwykłą okazję przypomnieć dokonania Christiana Diora, a także powojennych paryskich mistrzów haute couture, dzięki uprzejmości polskiego kolekcjonera i eksperta, Adama Leja, właściciela ponad pięciu tysięcy obiektów z historii mody. Jego kolekcja jest jedną z najbardziej znaczących w Europie.
Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” będzie składać się z dwóch części. Pierwsza poświęcona zostanie wyłącznie kreacjom spod znaku domu mody Dior. Zostaną zaprezentowane oryginalne stroje, ale także uzupełniające je akcesoria – kapelusze, buty, jak również biżuteria. Będzie to swoista podróż przez całą historię tego domu mody, ukazująca, jak interpretował
on w swoich strojach tendencje pojawiające się w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości kolejnych dziesięcioleci.
Szerszy kontekst prezentacji nada druga część wystawy. Ukazane zostaną najważniejsze powojenne tendencje światowego krawiectwa w interpretacji czołowych paryskich projektantów. Na ekspozycji znajdą się kreacje haute couture największych domów mody Paryża takich jak: Jacques Heim, Nina Ricci, Jacques Griffe, Lola Prusac, Pierre Balmain, Jeanne Lanvin, Roger Vivier, Douillet Doucet, Jean Patou, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Hubert de Givenchy, Pierre Cardin, André Courrèges, Paco Rabanne, Yves Saint Laurent, Thierry Mugler, Jean Louis Scherrer, Ted Lapidus, Loris Azzaro, Philippe Venet, Olivier Guillemin, Franck Sorbier, Christophe Josse i wielu innych. Zaprezentowane chronologicznie projekty staną się odzwierciedleniem zmian społecznych i kulturowych poszczególnych dekad, ukazując, jak silną rolę w wieloaspektowej dyskusji kolejnych epok zawsze odgrywała moda.
Wszystkie zaprezentowane na wystawie obiekty będą pokazane w Polsce po raz pierwszy. Dzięki temu Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, wzorem najważniejszych światowych muzeów, włączy się w nurt honorowania najbardziej znaczących na świecie marek modowych i projektantów. Tym samym wprowadzi Muzeum w szerszy kontekst mody, będącą ważną częścią światowego dziedzictwa kulturowego.
Kuratorka: Marta Kowalewska
Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt graficzny: Polkadot
Współpraca fotograficzna: Michał Radwański