Co zmieni Przemysłówka?
Ożywienie wieżowca Przemysłówki w Gorzowie i stworzenie deptaka w centrum to więcej pieszych w mieście. Więcej pieszych oznaczać ma mniejszy ruch samochodów. Gdzie będziemy zatem parkować?
Pomiędzy wieżowcem a ul. Jagiełły może być wjazd do parkingu podziemnego, a przy ul. Cichońskiego ma powstać parking wielopoziomowy. - Może nawet to i fajnie, że będzie deptak oraz kino czy sala na koncerty. Tylko, jak się do nich dotrze i gdzie zaparkuje auto. Już dziś jest problem z zaparkowaniem - zastanawia się Roman Tuderek z Górczyna. Pytanie stawia nie bez powodu.
W ostatni piątek prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki podpisał umowę na zakup wieżowca po Przemysłówce. Miasto chce w nim zrobić m.in. centrum dla księgowości gorzowskiej oświaty. Niewykluczone, że do wieżowca przeniosą się też niektóre wydziały magistratu. Ma tu pracować co najmniej 150 osób. Część z pewnością będzie przyjeżdżała do pracy samochodami. Autami przyjeżdżać będą też tutaj zwykli mieszkańcy. I to nie tylko ci, którzy będą musieli załatwić sprawę w biurowcu. Do części, w której kiedyś był bank ma zostać przeniesiony Miejski Ośrodek Kultury (dziś jest on przy ul. Pomorskiej i jest w nim m.in. kino 60 Krzeseł) lub Miejskie Centrum Kultury (teraz główna jego siedziba jest przy ul. Drzymały, a na koncerty do sali potrafi przyjść niekiedy kilkaset osób). Wiele z tych osób będzie chciało zaparkować.
Auta nie będzie można zostawić np. przy ul. Sikorskiego koło katedry. Już w przyszłym roku miasto chce od skrzyżowania z Chrobrego po wyjazd z ul. Pionierów zrobić bowiem deptak. Gdzie zatem będzie można zostawić auto? I jak plany miasta na wieżowiec w centrum oraz deptak wpłyną na ruch w mieście?
O pomysłach na rozwiązanie problemu z parkowaniem opowiada nam Dariusz Górny. - Jedno z miejsc na parkingi jest już wytypowane. To teren przy ul. Cichońskiego, za Zakładem Utylizacji Odpadów, czyli dzisiejszym Inneko - mówi Górny. W tym miejscu ma szansę stanąć parking wielopoziomowy. Będzie potrzebny, bo projekt remontu głównego budynku magistratu zakłada, że tam, gdzie dziś jest ulica Herberta, powstanie plac, który będzie niedostępny dla samochodów. To właśnie od tej strony będzie główne wejście do odnowionego i połączonego z byłą komendą policji urzędu.
Kolejne rozwiązania? Przy wieżowcu Przemysłówki jest parking o pow. około 1000 mkw. Nie ma jednak szans, by zaparkowało przy nim np. 50 samochodów. Jak zatem rozwiązać problem z parkowaniem? - W tym miejscu mógłby powstać parking podziemny. Wjeżdżałoby się do niego z prawoskrętu z ul. Jagiełły, z tyłu za Śfinsterem - objaśnia nam architekt miejski.
Miasto będzie też chciało przekonać mieszkańców do tego, by coraz częściej zaczęli korzystać z parkingu przy filharmonii. Urzędnicy zdają sobie jednak sprawę, że kierowcy, niekoniecznie chcą z niego korzystać. Rozważają więc stworzenie kolejnego większego parkingu w okolicach dworca (konkretnej lokalizacji jeszcze nie ma).
Miasto nie ma jeszcze projektów parkingów. Najbardziej realny jest ten przy ul. Cichońskiego Może powstać za 2-3 lata. Remont biurowca ma ruszyć w 2017 r. Potrwa 10 miesięcy.
Co wiesz o Przemysłówce
- Za cztery lata wieżowiec byłej Przemysłówki będzie miał już pół wieku. Budynek powstał w 1970 r. Ostatnie większe prace przy nim miały miejsce w 1990 r., kiedy to m.in. zabudowano wewnętrzny parking.
- Gdy kilka tygodni temu miasto poinformowało o planach kupna wieżowca, na urzędników posypały się gromy za to, że chcą kupić ruinę. Radny Jerzy Synowiec z klubu Nowoczesny Gorzów mówił nawet publicznie, że kupno wieżowca to najgorszy w mieście pomysł od 1945. Tymczasem po przeprowadzonej analizie budynku miasto informuje, że zużycie budynku to jedynie 15 proc.
- Biurowiec byłej Przemysłówki nie jest najwyższym obiektem w ścisłym centrum miasta. Wieżowiec ma 32 m i jest o osiem metrów niższy od pobliskiej katedry. Budynek ma prawie 5 tys. mkw. powierzchni , dziesięć kondygnacji oraz dwie klatki schodowe.
- Obiekt był do kupienia od początku tego roku. Jego właścicielem był bank Pekao. Pierwotnie został wystawiony za 6,4 mln zł, ale ostatecznie miastu udało się wytargować upust o 500 tys. zł i kupi go za 5,9 mln zł.