Co zrobić z nietrafionym prezentem? Czy można go oddać? Sprawdź, jakie są zasady
Może być tak, że położysz pod choinkę niechciany prezent albo sam dostaniesz. Czy możesz go oddać do sklepu?
Statystyki pokazują, że świąteczne prezenty często kupujemy w ostatnich dniach przed świętami, a nawet jeszcze 24 grudnia. W pośpiechu, gdy działamy na ostatnią chwilę albo pod wpływem emocji, łatwo wybrać prezent, który nie przypadnie do gustu obdarowanemu lub na przykład nie będzie na niego pasował. Co wtedy?
Co mówi prawo
Niestety, wbrew temu co sądzi wielu z nas, nasze prawo konsumenckie nie przewiduje zwrotu towaru, który nie ma wad, ale z jakichś względów nam nie pasuje. Musimy o tym pamiętać, robiąc, między innymi, świąteczne zakupy w sklepach stacjonarnych (w internetowych panują inne zasady).
Ale warto wiedzieć o tym, że nie ma też zakazu przyjęcia zakupionej rzeczy. A to oznacza że sprzedawca może pójść klientowi na rękę.
Zapamiętaj: handlowiec może się zgodzić na to, byśmy oddali mu pełnowartościowy towar lub wymienili na inny.
Uwaga!
Taka transakcja odbywa się jednak na zasadach, które wynikają nie z przepisów, a z naszych ustaleń poczynionych wspólnie ze sprzedawcą.
W praktyce takie porozumienie dotyczy najczęściej małych punktów handlowych, prywatnych butików. W sklepach działających pod szyldem dużych, światowych marek obowiązują zwykle wewnętrzne regulaminy zwrotu rzeczy.
- Dobra rada: ponieważ prawo nie przewiduje możliwości przyjęcia pełnowartościowego towaru, odbywa się to na podstawie wewnętrznych ustaleń. Obowiązują w tym konkretnym sklepie lub sieci, dlatego nie zakładajmy z góry, że skoro w markecie X mamy 14 dni na oddanie jakiejś rzeczy, to w Y mamy tyle samo czasu.
Warto wiedzieć
Może zdarzyć się też tak, że prezent kupimy w sklepie sieciowym w jednym mieście, a mieszkamy w drugim. Czy musimy tam jechać, na przykład kilkadziesiąt kilometrów, by dokonać zwrotu? Niekoniecznie. Często jest tak, że upominek wymienimy u każdego przedstawiciela tej marki. Warto o to zapytać, bo można zaoszczędzić i czas, i pieniądze.
O konkretne zasady i szczegóły zwrotu towaru zawsze należy dokładnie wypytać w kasie danego sklepu. A jeszcze lepiej - przejrzeć jego regulamin. W praktyce takie ogłoszenia często są wywieszone w punkcie informacji klienta lub przebieralniach.
Jak się umawiamy
Przypomnijmy: zgodnie z prawem tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie z powrotem nietrafiony prezent, który nie ma wad, i zwróci nam za niego pieniądze. W związku z tą zasadą handlowiec ma prawo określić własne warunki, jakie w tej sytuacji obowiązują klienta.
Uwaga! Te zasady mogą dotyczyć nie tylko terminu zwrotu rzeczy, ale również innych spraw, przykładowo konieczności dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek, itp. W zamian handlowiec może nam zaproponować przykładowo zwrot gotówki, ale równie dobrze wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.
Gdy kupowałeś przez internet
Będąc klientem sklepu wirtualnego, mamy więcej praw zagwarantowanych przepisami.
Pierwsza informacja, i najważniejsza z punktu widzenia robienia świątecznych zakupów, brzmi: prezenty kupione w sieci można oddać. O chęci zwrotu musimy jednak poinformować sprzedawcę,
Uwaga! 25 grudnia 2014 roku zmieniły się przepisy konsumenckie. Zgodnie z nowymi zasadami kupujący w sklepie internetowym ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni (a nie 10, jak to było wcześniej).
W przypadku rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach, termin ten liczymy od otrzymania ostatniej ich puli.
Ale nie w każdej sytuacji
Z tego prawa zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym możemy skorzystać nawet w sytuacji, gdy otworzyliśmy opakowanie. Nie dotyczy to jednak, tak chętnie kupowanych w okresie przedświątecznym, płyt CD i DVD oraz programów komputerowych.
Nie musisz się tłumaczyć
Oddając towar zakupiony w sklepie internetowym, nie musisz podawać powodu rezygnacji z zakupu. To jest Twoje prawo.
Oznacza to, że nie musisz się tłumaczyć, że na przykład oddajesz sweter, bo jest za mały, torebka wygląda inaczej, niż ją sobie wyobrażałeś, itd. Powód odesłania jest Twoją sprawą.
Dobrze wiedzieć: formularz odstąpienia od umowy zakupu możesz pobrać również ze strony internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl
Gdy potrzebujesz pomocy
Jeżeli masz problem ze sprzedawcą, bo na przykład odrzucił Twoją reklamację i nie wiesz, co zrobić, możesz zwrócić się o pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumenta (pytaj o nich w urzędzie gminy) albo pracowników inspekcji handlowej.
Zawsze można też zadzwonić pod bezpłatny numer 800 889 866 lub napisać e-mail pod adres porady@dlakonsumentow.pl
Uwaga! Do końca grudnia Federacja Konsumentów udziela porad także na swoim Facebooku. Eksperci odpowiadają na pytania w godzinach 17.00-20.00 w dni powszednie oraz od 12.00 do 20.00 w soboty.
Internauci w grudniu mogą skorzystać także na przykład z szybkich porad udzielanych przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich na stronie www.konsumenci.org.pl
W przypadku problemu konsumenckiego, na przykład związanego z reklamacją lub nietrafionym zakupem przed świętami, możemy o dowolnej godzinie dnia i nocy krótko opisać sprawę i zgłosić ją w formie elektronicznej poprzez formularz dostępny na konsumenci.org.pl W ten sposób otrzymamy bezpłatnie szybką pisemną odpowiedź, na którą można się powołać w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Odpowiedzi prawników na pierwszych 100 zapytań każdego dnia będą udzielone w ciągu 24 godzin, na pozostałe - nie później niż w ciągu 3 dni. Porady udzielane są wyłącznie konsumentom (nie firmom), którzy zawarli umowę z przedsiębiorcą.
Sprzedawca ma obowiązki
Przedsiębiorca zawierający umowę z konsumentem przez internet (czyli na odległość) musi - najpóźniej w chwili wyrażenia przez Ciebie woli związania się umową - poinformować Cię w sposób jasny i zrozumiały w szczególności m.in. o:
- głównych cechach świadczenia (określonego w umowie, do którego wykonania jest zobowiązana każda ze stron; to na przykład wykonanie usługi przez przedsiębiorcę lub przeniesienie na Ciebie własności towaru, a w Twoim przypadku zapłacenie za określonej w umowie ceny) - z uwzględnieniem jego przedmiotu i sposobu porozumiewania się z konsumentem (np. telefonicznie, mailowo);
- swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie i numerze, pod którym została ona zarejestrowana (KRS lub NIP);
- adresie przedsiębiorstwa (istotnym w razie sporu sądowego), adresie poczty elektronicznej i numerach telefonu lub faksu(jeżeli są dostępne), dzięki którym możesz szybko i skutecznie kontaktować się z przedsiębiorcą;
- adresie, pod którym możesz składać reklamację - jeżeli różni się od adresu prowadzonej działalności;
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami. Gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala na wcześniejsze obliczenie ich wysokości - o sposobie, w jaki będą obliczane, jak również o istnieniu opłat dodatkowych (na przykład kosztów dostawy) oraz ich wysokości lub obowiązku ich uiszczenia (jeżeli nie jest znana wysokość);
- sposobie i terminie zapłaty;
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia i stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
- sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także dotyczącego go wzoru formularza;
- kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosisz jako konsument;
- kosztach zwrotu rzeczy - jeżeli ze względu na swój charakter produkt nie może zostać w zwykłym trybie odesłany pocztą (bo na przykład jest to sprzęt sporych rozmiarów);
- przypadkach, w których tracisz prawo do odstąpienia od umowy;
- obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
- istnieniu a także treści gwarancji i usług po sprzedaży oraz sposobie ich realizacji.
Ponadto na przedsiębiorcy ciąży obowiązek potwierdzenia zawarcia umowy na odległość. Potwierdzenie może zostać przekazane konsumentowi na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu-ale nie później niż w chwili dostarczenia rzeczy (np. przedsiębiorca przekazuje wraz z towarem wydruk informacji wymaganych prawem).
Jeżeli zamówienie składane jest za pomocą przycisku lub podobnej funkcji, to musi być on w czytelny sposób oznaczony komunikatem „Zamówienie z obowiązkiem zapłaty” albo innym równoważnym określeniem.
Jeżeli przedsiębiorca nie zapewnia takich warunków podczas zawierania umowy, uważa się ją za niezawartą.
Przeczytaj regulamin, zanim go zaakceptujesz!
Regulamin przedsiębiorcy, umieszczony na stronie internetowej, zawiera ważne informacje. Nie tylko dane przedsiębiorcy, informacje o prawie do odstąpienia od umowy lub jego braku, procedurze reklamacji, ale także określa warunki umowy. Jeśli akceptujemy regulamin bez jego znajomości, zgadzamy się na warunki sprzedawcy czy też usługodawcy nawet ich nie znając...
Konsultacja merytoryczna: Ewa Mazurkiewicz, inspekcja handlowa w Zielonej Górze