Naukowcy i artyści z Wielkiej Brytanii, Włoch, Czech, RPA, zaproszeni przez zespół z Akademii Sztuki w Szczecinie. Wszyscy od początku maja pracują razem w Szczecinie
Artyści podjęli temat „Technologie obrazowania w komunikacji, sztuce i naukach społecznych”. Wspólnie mają odpowiedzieć na pytania: Jak ludzie w różnych miastach odczytują i postrzegają znaki wizualne, ikony, kody, obrazy diagnostyczne i grafiki cyfrowe? Jak technologie wizualne funkcjonują w różnych miastach, różnych krajach i na różnych kontynentach?
Wybór Partnerów w projekcie jest oparty na podobieństwach i różnicach, które pozwalają nam wziąć pod uwagę uwarunkowania społeczne, polityczne, historyczne, klimatyczne i kulturowe w trakcie poszukiwania wspólnych wartości tak kulturowych, jak i ogólnoludzkich.
- Współczesna komunikacja staję się komunikacją oparta na obrazach, więc warto się zastanowić czy te obrazy są zrozumiałe dla wszystkich - mówi dr Aleksandra Łukaszewicz Alcaraz, główny koordynator projektu. - Interesuje nas jak osoby z różnych krajów postrzegają obrazy w przestrzeni miejskiej. Jakie widzą podobieństwa i różnice.
W ramach projektu uczestnicy, którzy przyjechali z różnych uczelni na świecie, będą badać różne obrazy będące namacalnymi kulturowymi fenomenami, aby rozpoznać ich nienamacalny sens, znaczenie i wartość, które będą służyć celom edukacyjnym oraz przyczynią się do podniesienia poziomu świadomości i krytycznej percepcji a także zrozumienia specyfiki różnych krajów zaangażowanych w projekt.
Prostym przykładem znaku, który jest postrzegany zupełnie inaczej w różnych krajach, jest znak kółka i trójkąta w publicznych toaletach. Dlaczego trójkąt oznacza mężczyznę? Może się to kojarzyć z męską sylwetką, czyli rozbudowana klatka piersiowa i wąska talia. Okazuje się jednak, że mężczyźni spoza Europy mają inną budowę ciała, bardziej kwadratową i tam trójkąt się z niczym nie kojarzy. I właśnie tego typu znaki badają uczestnicy projektu.
- Przede wszystkim wszystkim rzuca nam się w oczy to, że w Szczecinie jest dużo znaków graficznych, szablonów, wlepek w przestrzeni miejskiej, czego nie ma we Włoszech - mówi Rosita Deluigi z Włoch. - We Włoszech takie rzeczy są widoczne tylko w dużych miastach, ale też eksponowane w innych sposób. Szczecin wydaje się też bardzo bezpiecznym miastem i czystym. Cała urbanistyka miasta zaplanowana jest tak, że spokojnie można przejść przez miasto na piechotę. Zieleń też jest dla nas jakąś formą przekazu.
- Dzięki temu projektowi sprawdzamy też jak doświadczenie sztuki współczesnej wpływa na to miasto - mówi Flavia Stara z Włoch. - Spotykamy się z tą sztuką na różne sposoby. W mieście jest wiele małych rzeźb, odrestaurowanych studni, które robią wrażenie. Obserwowanie tych rzeczy jest zaskakujące i bardzo intensywne. Wytrąca nas z równowagi, ale w pozytywnym znaczeniu.
Najwięcej różnic widzą w Szczecinie Afrykanie.
- Szczecin jest bardzo inny od mojego miasta - mówi mówi Kitso Lelliott z Johan-nesburga w RPA. - Afryka była skolonizowana i jest tam dużo znaków i symboli, które są charakterystyczne dla Zachodu. W Szczecinie widzę dużo graffitti, ale nie jest ono tak politycznie zaangażowane jak w RPA. Tam graffiti jest polityczne i mocno zamazywane sprayem. Tutaj nikt tego nie robi. Bardzo do mnie przemawiają rzeźby i zieleń miasta. Jestem go bardzo ciekawa.
Zdecydowanie najlepiej Szczecin czytają Czesi.
- Jestem z Europy, więc Polska to dla mnie kraj podobny - mówi Adela Machova z Czech. - Podobna jest nasza historia i podobne były zniszczenia miasta. Ja pochodzę z północy Czech z miasta blisko granicy z Niemcami i wizualnie oba miasta są bardzo podobne. Dla mnie to jest zrozumiałe. Zauważam tu dużo śladów historii, niemieckich napisów, które skrywają się pod warstwą farby czy muru.
Ogólnie można stwierdzić, że Szczecin wydaje się cudzoziemcom bardzo uporządkowanym miastem.
W projekcie biorą udział nie tylko artyści, ale też naukowcy, kuratorzy, krytycy sztuki, socjologowie, ekonomiści i filozofowie. Ich szerokie spojrzenie ma przynieść efekty w postaci wystawy i opracowania wykorzystywanego w każdym z tych krajów.
- Na tej podstawie chcemy przygotować Raport z Rekomendacjami dla Edukacji w obszarze Sztuki, Mediów i Projektowania przeznaczonymi dla instytucji edukacyjnych na poziomie wyższym - mówi dr Alcaraz.
Projekt ma na celu przyczynienie się do rozwoju współpracy międzynarodowej, nabycie nowych umiejętności i wsparcie rozwoju zawodowego w obszarze badań i innowacji. Wymiana międzynarodowa i transkontynentalna pomiędzy badaczami przyczyni się do wzmocnienia świadomości na temat ludzkiej kondycji w ikonosferze, co ma szczególne znaczenie dla społeczeństwa opartego na wiedzy zgodnie z zasadami przewodnimi dla Kreatywnej Europy i Kreatywnej Afryki.
Instytucje uczestniczące w projekcie:
Akademia Sztuki w Szczecinie (AASZ) - Polska, Koordynator; Università degli Studi di Macerata (UNIMC) Włochy, Polski Uniwersytet na Obczyźnie w Londynie (PUNO) - Wielka Brytania, Stowarzyszenie Edukacja, Nauka, Kultura (SENK) - Polska, Univerzita Jana Evangelisty Purkyne v Usti nad Labem (UJEP) - Republika Czeska, University of the Witswatersrand (WITS) - Republika Południowej Afryki, Partner.
Czas trwania projektu: 48 miesięcy. Planowane zakończenie projektu: 30 kwietnia 2021.