CV - uważajmy, by forma nie przesłoniła treści
W ciągu ostatnich kilku lat kreatywne CV stało się popularnym sposobem na przykucie uwagi pracodawców. Nie zawsze jednak spełni swoją rolę...
Portale internetowe kuszą użytkowników licznymi wzorami niebanalnych aplikacji, których stworzenie nie zajmuje więcej niż kilkanaście minut. Kolorowe zdjęcia, grafiki, wykresy, diagramy, tabelki – te i wiele innych ciekawych form aplikacji zdaniem poszukujących pracy coraz częściej cieszy oko rekrutera – lecz czy aby na pewno?
+ Chcąc się wyróżnić, coraz częściej sięgamy po pomysłowe formy aplikowania na oferty pracy. Kreatywne CV w oryginalny sposób przedstawia wiedzę, doświadczenie oraz umiejętności kandydata. Chętnie wzbogaca się je o grafiki, które nie występują w przypadku tradycyjnego dokumentu, jak np. awatar postaci, wykresy przedstawiające osiągnięcia z poprzednich miejsc zatrudnienia. To ulubiona forma aplikowania wśród specjalistów z obszarów IT, marketingu, grafiki komputerowej, ale też menedżerów. Wybór takiej wersji CV pomaga im wyeksponować cechy, których poszukują u nich pracodawcy, jak pomysłowość, innowacyjność, wyczucie dobrego smaku. Z kreatywną formą aplikacji eksperymentują również osoby poszukujące staży czy praktyk. Rzadziej natomiast wybierają ją ci, którzy starają się o stanowiska księgowe, finansowe, sprzedażowe czy inżynieryjne.
- W poszukiwaniu pracy oryginalność wysyłanego CV jest istotna, lecz należy pamiętać by nie przysłoniła ona trzech aspektów, na które zwraca uwagę każdy rekruter, czyli informacji o naszym dotychczasowym doświadczeniu, wykształceniu oraz umiejętnościach – komentuje trend Dorota Kantor, konsultant w firmie doradztwa personalnego Experis. – W przypadku każdej aplikacji ważne jest, by czytający mógł szybko odnaleźć te najważniejsze informacje i odebrać ich przekaz w jasny sposób. Tworząc CV pamiętajmy zatem, by było ono przede wszystkim czytelne, a ewentualne formy graficzne nie tylko były estetyczne, ale też nie zamieniały dokumentu w rebus. Zamieszczanie doświadczenia na osi czasu, diagramie czy innych wykresach nie zawsze jest pod tym względem pomocne, a przecież kreatywność to również umiejętność przekazywania ważnych treści w sposób przyjazny i prosty – dodaje Dorota Kantor.
CV jest naszą wizytówką, która często mówi o nas więcej niż by się wydawało. Przede wszystkim należy pamiętać o żelaznych zasadach, jak ułożeniu doświadczenia w odwróconej chronologii, wymienienie najważniejszych obowiązków na danym stanowisku, czy też wypunktowanie swoich sukcesów. Dobrym pomysłem jest też pogrubienie istotnych dla danego stanowiska informacji o doświadczeniu, wyróżnienie znajomości języków obcych (poziomy znajomości według Europejskiego System Opisu Kształcenia Językowego – ESOKJ, przyjętego przez Radę Europy).
- Częstym błędem, jaki obserwuję w nadsyłanych aplikacjach, jest używanie logotypów byłych lub obecnych pracodawców bez posiadania zgody na ich wykorzystanie – przestrzega Dorota Kantor. - Takie wizualne przedstawienie firm ładnie wygląda, ale niestety jest niezgodne z prawem. To samo dotyczy zamieszczania logo programów, których znajomością chcemy się w CV pochwalić. Poprawnie przygotowane CV niezależnie od tego, czy jest ono tradycyjne, czy też kreatywne, zawsze powinno świadczyć o odpowiedzialności i dojrzałości jego twórcy – dodaje przedstawiciel Experis.
Wielu kandydatów usiłuje zmieścić wszystkie informacje na jednej stronie. Należy jednak zachować tu umiar lub zdecydować się na więcej stron, bo im więcej informacji na jednej stronie – tym większy chaos wdziera się do przekazu.
Opr. AG