Czar dwóch kółek tylko z „papierem”

Czytaj dalej
Fot. Piotr Krzyzanowski
Marek Weckwerth

Czar dwóch kółek tylko z „papierem”

Marek Weckwerth

Jest pomysł, by przywrócić obowiązek posiadania uprawnień na jazdę rowerem. Bo cykliści giną.

Przejeżdżają przez jezdnie przejściami dla pieszych, śmigają po chodnikach między matkami z małymi dziećmi. I powodują wypadki, odnoszą rany, giną. Jest ich coraz więcej, bo panuje moda na aktywny tryb życia i powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych.

Dlatego Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce przywrócić obowiązek posiadania karty rowerowej przez osoby dorosłe jeżdżące po drogach publicznych.

- Analizujemy pakiet rozwiązań, które mają wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków z udziałem rowerzystów - mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Wprowadzenie wymogu posiadania karty rowerowej dla osób niemających prawa jazdy jest jedną z koncepcji, która ma zagwarantować lepszą znajomość przepisów ruchu drogowego, a tym samym poprawić bezpieczeństwo.


Przepisy prawne dotyczące karty rowerowej
Create your own infographics

Rada Ministrów rozpatrzy wkrótce sprawozdanie przewodniczącego Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i rekomendacje scenariuszy podnoszących bezpieczeństwo na drogach.

- Zmiany nie będą wprowadzane przeciwko rowerzystom, ale dla ich bezpieczeństwa, i nie będą dla nich dużą niedogodnością - zapewnia rzeczniczka.

Sprawdziliśmy, jak zagrożenie na drogach wygląda w Kujawsko-Pomorskiem. Rowerzyści w wieku 10-18 lat, czyli zobowiązani do posiadania karty rowerowej, spowodowali w ubiegłym roku 11 wypadków, w których śmierć poniosły 3 osoby, a do szpitali odwieziono 8. Pełnoletni, którzy nie muszą mieć uprawnień, spowodowali 33 wypadki, w wyniku których zginęły 4 osoby i 33 zostały poszkodowane.

- Statystyka dotycząca rowerzystów powyżej osiemnastego roku życia jest bardziej niepokojąca, ale główną tego przyczyną jest większa liczba uczestników ruchu niż w najmłodszej grupie wiekowej - wyjaśnia komisarz Adam Sobecki z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Trudno więc wyciągać taki oto wniosek, że dzieci i młodzież mający uprawnienia do kierowania rowerem są bardziej świadomymi uczestnikami ruchu niż osoby starsze. Tym bardziej że coraz więcej dorosłych ma samochodowe lub motocyklowe prawo jazdy.

- Nie wyobrażam sobie, by po wejściu w życie nowych przepisów kierowcy nie byli zwolnieni z obowiązku posiadania karty rowerowej - mówi Marek Staszczyk, sekretarz Kujawsko-Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. - Nie musieli jej mieć, gdy obowiązywały stare przepisy.

- Dobrze, że rząd zainteresowany jest naszym bezpieczeństwem, ale karta rowerowa to nie jest dobry pomysł - uważa Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masy Krytycznej. - Rząd powinien przyjąć na siebie część zadań związanych z rozwojem infrastruktury rowerowej, bo to jest najlepszy instrument poprawiający bezpieczeństwo. Potrzeba też więcej pieniędzy na akcje promujące właściwe zachowania rowerzystów.

Fakty

Osoby na rowerach wieku 19-28 lat, czyli niezobowiązane już do posiadania uprawnień, spowodowały 10 wypadków i 32 kolizje. 12 osób odwieziono do szpitali.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.