Częstochowa: Budowa centrum przesiadkowego. Podczas prac ziemnych znaleziono tajemnicze mury [ZDJĘCIA]

Czytaj dalej
Fot. Janusz Strzelczyk
Bartłomiej Romanek

Częstochowa: Budowa centrum przesiadkowego. Podczas prac ziemnych znaleziono tajemnicze mury [ZDJĘCIA]

Bartłomiej Romanek

Częstochowskie centra przesiadkowe powstają w błyskawicznym tempie. Prac prawdopodobnie nie zakłócą nawet tajemnicze mury, które odkryto podczas prac ziemnych na ulicy Piłsudskiego.

Częstochowa za kilkanaście miesięcy będzie miała trzy nowoczesne centra przesiadkowe. Powstają one w szybkim tempie przy dworcach na Stradomiu, Rakowie i przy dworcu Częstochowa Osobowa. Przy budowie ostatniego z centrum, na ulicy Piłsudskiego podczas prac ziemnych odkryto niezidentyfikowane fragmenty murów. Prawdopodobnie jest to pozostałość po dawnych budynku dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Wszystko wskazuje jednak na to, że odkrycie nie wpłynie znacząco na przedłużenie prac.

– Po wstępnych oględzinach przeprowadzonych z udziałem przedstawicieli konserwatora zabytków, wykonawcy i Miejski Zarząd Dróg i Transportu, niewiele wskazuje na to by odkrycie przy budowie miało w jakikolwiek sposób wpłynąć na terminy czy przebieg prac. By mieć pełną pewność, co do losów wykopaliska i terenu budowy, na którym na nie natrafiono, należy poczekać jeszcze na szczegółowe oględziny, których dokonają służby konserwatorskie do końca tego tygodnia

– tłumaczy Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w
Częstochowie.

Mury zostaną jednak prawdopodobnie zachowane tak, jak to miało miejsce w przypadku odkrycia starego cmentarza i fragmentów średniowiecznego kościoła. Mury i ludzkie szczątki znaleziono podczas remontu ulicy Nadrzecznej. Oprócz murów i kości odkryto wówczas również skarb –pięćdziesiąt monet srebrnych z czasów Zygmunta I Starego i Zygmunta Wazy.

Lokalizacja wykopaliska w pasie drogowym nie pozwalała na ich pełne wyeksponowania. Dlatego odkrycie zostało w odpowiedni sposób zabezpieczone i zasypane. Zarys kościoła i odkrytego budynku jest jednak widoczny na nowej nawierzchni ulicy Nadrzecznej.

Podobne rozwiązanie może zostać zastosowane na ulicy Piłsudskiego. – Zgodnie ze wstępnymi sugestiami ze strony fachowców i wspólnymi uzgodnieniami, najprawdopodobniej wykonawca, prowadząc roboty będzie odsłaniał fundamenty tak, aby ich nie zniszczyć.
Wszystko wskazuje na to, że zabezpieczone zostaną piaskiem i zachowane w podobny sposób jak to było w przypadku ul. Nadrzecznej. Spójne działania są o tyle ważne, że w tym miejscu budowy przewidziano fundamenty pod zadaszenie peronów przyszłego węzła przesiadkowego – tłumaczy Maciej Hasik.

Centrum przesiadkowe przy dworcu głównym w Częstochowie będzie jednym z trzech takich obiektów. Od strony ul. Piłsudskiego powstaną 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych.

Centra przesiadkowe będą kosztować 69 milionów zł, miasto otrzymało na nie 27,5 miliona zł dotacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Prace budowlane mają się zakończyć w 2019 roku.

Bartłomiej Romanek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.