Częstochowa tramwajami jeździ
Częstochowa stawia na rozwój linii tramwajowych. I zdobywa na ten cel fundusze. Dostanie prawie 144 mln zł unijnego dofinansowania do zakupu dziesięciu tramwajów i kompleksową modernizację infrastruktury tramwajowej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju. Szacunkowa wartość całego projektu to ponad 208 mln zł.
10 tramwajów, 14 km trasy
- Cieszy to, że wywalczyliśmy kolejne pieniądze na program “Lepsza Komunikację w Częstochowie” - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Sukcesywnie inwestujemy w transport publiczny. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dysponuje coraz lepszym taborem, rozbudowaliśmy linię tramwajową na Rakowie. Teraz kupimy kolejnych dziesięć tramwajów i zmodernizujemy blisko 14 km infrastruktury tramwajowej.
Ale to nie wszystko. Miasto stara się kolejne środki na tego typu zadania. Złożony przez MPK wniosek uzyskał akceptację Zarządu Województwa Śląskiego. Cel programu “Lepsza Komunikacja” to nie tylko zwiększenie efektywności funkcjonowania komunikacji tramwajowej w mieście, lecz również na wzrost liczby osób korzystających z transportu publicznego i uzyskanie wymiernego efektu ekologicznego.
Wiadomo już, że dziesięć nowych częstochowskich tramwajów wyprodukuje bydgoska Pesa, której siedem tramwajów typu twist (były to pierwsze tego rodzaju tramwaje tego producenta) jeździ już w Częstochowie. MPK rozstrzygnęło już przetarg na zakup dziesięciu nowoczesnych tramwajów z opcją na kolejne pięć do 2020 roku. Jedyną ofertę złożyła właśnie bydgoska Pesa, która zaproponowała kwotę opiewającą na 89 mln 853 tys. zł brutto. Po złożeniu zamówienia firma będzie miała dwa lata na jego realizację, dostarczając nie więcej, niż dwa pojazdy miesięcznie.
- Nowe pojazdy o długości od 28 do 32 metrów mają mieć od trzech do pięciu członów oraz minimum 70 proc. niskiej podłogi. Pojemność wagonu określiliśmy na minimum 200 osób - informuje Robert Madej, zastępca prezesa MPK.
Przetarg na modernizację
Wkrótce zostanie rozstrzygnięty też przetarg na gruntowny remont torowiska i sieci trakcyjnej na odcinku 13,8 km, a także budowę centrum sterowania. Prace podzielone na sześć odcinków obejmą przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych.
Kolejny krok w rozwoju komunikacji tramwajowej pod Jasną Górą ma być budowa czwartej linii . Odcinek będzie miał długość 2,9 km. Ma przebiegać od ulicy Dekabrystów do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego na Parkitce. Koszt budowy to 65 - 70 mln zł. Po wybudowaniu linii na Parkitkę, byłyby to dwie relacje: pierwsza Raków, Wrzosowiak, Ostatni Grosz, Śródmieście i Parkitka, a druga Północ, Tysiąclecie i Parkitka. Nowa linia ułatwi mieszkańcom transport do szpitala na Parkitce. Miasto systematycznie przyznaje pieniądze na wspieranie komunikacji miejskiej. Jest możliwość połączenia nowej pętli tramwajowej na Rakowie, przy stadionie, ze starą, przy Rezerwacie Archeologicznym.