Czytelnicy o dotacjach dla przedszkoli, uczniowie - o Naturze
Zawsze z ciekawością i uwagą czytamy listy od naszych Czytelników. Czekamy na kolejne, by je móc opublikować. Zapraszamy do lektury.
Dotacje dla przedszkoli
Obecnie dofinansowanie dla placówek niepublicznych jest mniejsze niż dla przedszkoli publicznych i ten fakt bardzo nas niepokoi, bo świadczy o nierównym traktowaniu rodziców, których dzieci uczęszczają do placówek niepublicznych, zmuszając rodziców tych dzieci do ponoszenia kosztów, które powinny być pokrywane przez urząd miasta.
Czesne w placówkach niepublicznych w Zielonej Górze waha się od 200 zł do 600 zł. Poziom czesnego uzależniony jest od proponowanego poziomu usług, lokalu czy zajęć dodatkowych. Ponadto czesne w przedszkolach niepublicznych w Zielonej Górze jest ściśle związane z wysokością dotacji otrzymywanej z urzędu miasta, w obecnej chwili drastycznie obniżonej i źle wyliczanej. Dlatego:
- domagamy się takiej samej dotacji na dziecko w przedszkolu publicznym i niepublicznym;
- domagamy się wspólnej rekrutacji;
- domagamy się dialogu z radą miasta, który pozwoli na omówienie szczegółów tak skomplikowanej operacji, jaką jest stworzenie wspólnego, działającego dla dobra mieszkańców systemu edukacji przedszkolnej;
- domagamy się poszanowania konstytucyjnych praw oraz zapisów ustawy o systemie oświaty. Razem z innymi rodzicami stworzyliśmy petycję, pod którą zbieramy podpisy, aby złożyć ją w urzędzie miasta.
Organizatorzy akcji „Dzieci to inwestycja”
Zgodnie z Naturą
Jesteśmy zwykłymi uczniami klasy VI Ekologicznej Szkoły Podstawowej w Zielonej Górze, ale jedna rzecz nas wyróżnia - uczestniczymy w projekcie „Zgodnie z Naturą”. Projekt polega na poznawaniu jak funkcjonują obszary służące ochronie przyrody w całej UE, zwane europejską siecią Natura 2000.
Pracujemy nad projektem od drugiego semestru V klasy, ale zrobiliśmy naprawdę bardzo wiele, dzięki pomocy naszego opiekuna Iwony Buczac-kiej. W marcu ubiegłego roku posadziliśmy kawał lasu na 70 -lecie Lasów Państwowych, prowadziliśmy otwartą lekcję dla naszych młodszych koleżanek i kolegów z naszej szkoły na temat Natury 2000. Tłumaczyliśmy też, dlaczego całe bogactwo gatunków i miejsca, w których one żyją, są takie ważne dla nas wszystkich. Jan Muniak, Igor Kubera i Paweł Żarczyński stworzyli piękne prezentacje multimedialne na temat dwóch lubuskich obszarów Natura 2000 „Jeziora Brodzkie” i „Mierkowskie Wydmy”.
Lekcje otwarte prowadzili: Hubert Andrzejewski, Nina Chromicz, Kuba Chojak, Agnieszka Felińska, Marcel Maracz i Alicja Mulczyńska i inni. Odwiedzili nas dwa razy eksperci z Warszawy i mówili, co jest ważne dla zachowania europejskiego dziedzictwa przyrodniczego. Nauczyliśmy się też, że bez współpracy ciężko jest cokolwiek osiągnąć. Cała grupa zaangażowała się w tworzenie przedstawienia pod tytułem „Bajka o Po(d)stępie”. Ukazuje ono wpływ kopalni na środowisko naturalne, szczególnie na obszary chronione przez Naturę 2000: Jeziora Brodzkie i Mierkowskie Wydmy.
Niektórzy z nas zbudowali hotel dla dziko żyjących owadów według projektu Michała Dziedzica. Zainlstalujemy go wśród miododajnych akacji w otoczeniu naszej szkoły. Staraliśmy łączyć przyjemne z pożytecznym. Zorganizowaliśmy wycieczkę do Jezior Wysokich, żeby przekonać się, co chroni Natura 2000 na obszarach „Jezior Brodzkich“ i „Mierko-wskich Wydm”.
Zrobiliśmy dużo ciekawych zdjęć. Zaprezentujemy je na wystawie, podczas finału naszego projektu (15 kwietnia br. w naszej szkole). Wtedy też wystawimy nasz spektakl „Bajka o Po(d)stępie” i przekażemy nabytą wiedzę koleżankom i kolegom z innych szkół.
Uczniowie kl. VI z Zespołu Szkół Ekologicznych w Zielonej Górze