Coraz więcej inwestycji, by ułatwić poruszanie się w przestrzeni publicznej osobom z różnymi dysfunkcjami. W ostatnim czasie w Bydgoszczy powstało ponad 400 miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych, w tym 225 w strefie płatnego parkowania.
W Bydgoszczy od lat obserwujemy liczne zmiany, mające na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia osób niepełnosprawnych. Jak informuje Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta Bydgoszczy, do ubiegłorocznych inwestycji należy, m.in., remont budynku przy ul. Techników z budową 8 mieszkań przystosowanych dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Biblioteka przy ul. Czołgistów z kolei wzbogaciła się o podjazd zewnętrzny i toaletę dostosowaną do potrzeb niepełnosprawnych.
- Ważnym działaniem było także wyposażenie w dodatkowe tablice edukacyjne i urządzenia umożliwiające korzystanie z nich przez osoby niepełnosprawne dziewięciu nowych placów zabaw i siłowni zewnętrznych - mówi Marta Stachowiak.
Ukłon miasto wykonało także w stronę osób z dysfunkcją wzroku, budując i remontując wybieg dla psów na rogu al. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego i ul. Powstańców Wielkopolskich z wykonaniem dodatkowego wejścia na teren kynoparku. Jedną z ostatnich inwestycji była budowa Torbydu z wyznaczeniem w okolicy wejścia głównego specjalnych miejsc parkingowych, montażem windy czy budową toalet przystosowanych dla niepełnosprawnych.
- Oprócz ukończonych w 2017 roku inwestycji, rozpoczęliśmy realizację kolejnych, jak rewitalizację Astorii czy budowę w Nowym Fordonie placu zabaw wyposażonego w urządzenia przystosowane dla niepełnosprawnych - dodaje Marta Stachowiak.
Zadania z myślą o osobach niepełnosprawnych wykonywane są też przez ZDMiKP. Jak podkreśla rzecznik drogowców Krzysztof Kosiedowski, w mieście od dawna prowadzone są długofalowe działania, mające na celu przystosowanie kształtu infrastruktury drogowej i komunikacji publicznej dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami. Jednym z takich działań jest choćby obniżanie krawężników jezdni przy przejściach dla pieszych czy montaż płyt ryflowanych i bąbelkowych. Płyty ryflowane mają wycięte rowki.
- Naprowadzają one osobę niedowidzącą czy niewidomą do przejścia dla pieszych, pokazując kierunek, w jakim musi zmierzać - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski. - Około metr od krawężnika kończącego chodnik, wstawiamy z kolei płyty bąbelkowe. Są to specjalne płyty z wypustkami. Osoba z dysfunkcją wzroku, w momencie wejścia na nią, wie, że powinna się zatrzymać, gdyż w niewielkiej odległości znajduje się jezdnia. Badania potwierdzają, że żółty najdłużej pozostaje na siatkówce oka. Dlatego taki właśnie kolor mają płyty ryflowane i bąbelkowe.
W takim kolorze utrzymane są także poręcze w tramwajach i autobusach oraz przyciski oczekiwania na zielone światło.
- Innym ułatwieniem, realizowanym przy remontach przystanków tramwajowych, jest dostosowanie wysokości peronu do wysokości taboru tramwajowego - mówi Krzysztof Kosiedowski. - Po zakończeniu remontu peronu układana jest płyta bąbelkowa. Dzięki temu osoba słysząca zbliżający się tramwaj, będzie znajdowała się w bezpiecznej odległości od torowiska.
W 2018 r. miasto będzie kontynuowało prace poprawiające komfort i bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych.
Marta Stachowiak
W Bydgoszczy prawie 90 procent taboru ma niskie podłogi. Wiele autobusów ma także specjalne, wysuwane „na żądanie” platformy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Ponadto, w autobusach i tramwajach znajdują się dla nich specjalne przestrzenie i pasy bezpieczeństwa. Dodatkową rzeczą są zapowiedzi numeru autobusu, który przejechał na przystanek oraz na jakim przystanku się znajdujemy.
Jak zapewnia Marta Stachowiak to wcale nie koniec inwestycji. - W 2018 roku, podobnie jak w latach minionych, miasto będzie kontynuować prace na rzecz dostosowania przestrzeni publicznej do potrzeb osób niepełnosprawnych.