Dla raczkującego wychowawcy - poradnik, dla uczniów - gra miejska. To propozycje od specjalistów z KPCEN w Bydgoszczy

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Czachorowski
Dorota Witt

Dla raczkującego wychowawcy - poradnik, dla uczniów - gra miejska. To propozycje od specjalistów z KPCEN w Bydgoszczy

Dorota Witt

„Niezbędnik raczkującego wychowawcy” to książka, który powstała w odpowiedzi na problemy, jakie podczas spotkań i warsztatów dla nauczycieli zgłaszali sami pedagodzy. Okazuje się, że o ile z przekazaniem wiedzy problemu nie mają, o tyle z rolą wychowawcy radzą sobie nieco gorzej. Zwłaszcza, że problemy wychowawcze w szkołach z roku na rok się nasilają: przybywa konfliktów, trudniej jest o efektywną współpracę rodzicami, problemem jest też komunikacja - wymieniają specjaliści.

- Chcemy, by nasz poradnik pomógł zwłaszcza młodym nauczycielom, ale nie tylko, przekłuć teorię, której nauczyli się na studiach, w praktykę - w efektywną prace z uczniami opartą na szacunku i rozmowie, nie na nakazach i zakazach - mówi Izabela Nowakowska nauczyciel konsultant z Pracowni Wychowania i Psychologicznej Pomocy Szkole Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, współautorka książki. Nad publikacją pracowały jeszcze: Wiesława Tomasiak-Wyszyńska i Magdalena Chylebrant-Karolak.
[promo]5157[/promo]

Chcemy, by nasz poradnik pomógł zwłaszcza młodym nauczycielom, ale nie tylko, przekłuć teorię, której nauczyli się na studiach, w praktykę - w efektywną prace z uczniami opartą na szacunku i rozmowie, nie na nakazach i zakazach

Poradnik trafi do szkół w naszym regionie, będzie też rozdawany nauczycielom podczas szkoleń, warsztatów i konferencji. Jak na razie nakład wynosi 1500 sztuk.

O stresie trudno mówić

- Niezbędnik ma dawać młodym nauczycielom wskazówki i narzędzia niezbędne, m.in. przy rozwiązywaniu szkolnych konfliktów. Każdy rozdział jest opatrzony bogatą bibliografią, więc to też źródło inspiracji do dalszych poszukiwań, bo w zawodowym życiu nauczyciela najistotniejszy jest ciągły rozwój - mówi Izabela Nowakowska. - Wychowanie to proces, na którego efekty przychodzi nam czasem długo czekać i choć każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia, jedno jest niezmienne: zmianę i rozwój nauczyciel powinien zacząć od siebie. Tak da najlepszy przykład uczniom i będzie odpowiedzią na inne istotne pytanie, jakie zadają sobie młodzi pedagodzy: jak starać się o to, by być uznawanym za autorytet?
Kolejne rozdziały publikacji mówią o skutecznej komunikacji (- Uczniom powiedzieć można wszystko, ale trzeba tak dobierać słowa, by nie ranić, a mobilizować, wspierać, dodawać otuchy. Wychowawcy musza pamiętać o tym, że ich słowa mogą dodać uczniom skrzydeł, ale mogą ich też zblokować na długi czas - wyjaśnia Izabela Nowakowska), o współpracy wychowawcy z innymi nauczycielami, o jego współpracy z rodzicami uczniów, o tym, jak radzić sobie ze stresem i presją odczuwaną podczas pracy w szkole (- A obserwujemy niepokojące zjawisko: pedagodzy wstydzą się przyznawać, że odczuwają silny stres, że są na skraju wypalenia zawodowego - podkreśla Izabela Nowakowska).

Wszystkie rady, które w książce zawarły doświadczone pedagożki, opierają się na podstawowej zasadzie: szanuj i wymagaj, ale autorki odżegnują się od siłowego wychowania, zamiast o nakazach i zakazach, przekonują do stawiania uczniom granic i pokazywania konsekwencji ich zachowań. To niejedyna publikacja, jaka ostatnio została opracowana przez specjalistów z KPCEN w Bydgoszczy. „W poszukiwaniu skarbu. Bydgoska opowieść Wędrowca” to tytuł gry miejskiej. Nagroda-niespodzianka dla najlepszych już czeka w sejfie...

Zamiast lekcji - gra miejska

- Całość skierowana jest do nauczycieli z uczniami (od klasy VII), rodziców z dziećmi, entuzjastów aktywnego spędzania wolnego czasu i poszukiwaczy skarbów. Trasa stanowi uniwersalne wyzwanie dla wszystkich. Wbrew pozorom nie jest długa. W zależności od przyjętego tempa może zająć 60-90 minut. Ma więc też charakter prozdrowotny. Godzinny spacer każdemu dobrze zrobi, a przy okazji odkrywania nieznanego szybko minie - czytamy w opisie gry.
Tekst jest tak napisany, że nie pojawia się w nim żadna z nazw napotkanych miejsc czy monumentów. Trzeba samodzielnie do tego dojść, odgadnąć, sprawdzić. Warto się na chwilę zatrzymać, rozejrzeć, porozmawiać o otaczających nas miejscach, ludziach, przyrodzie, sztuce. Droga zachęca do rozmowy, dyskusji, swobodnego wypowiadania się i odkrywania, kształtuje postawy patriotyczne, rozwija kompetencje cyfrowe uczniów w zakresie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych, buduje wiedzę i umiejętności logiczno-matematyczne, językowe, przyrodnicze (środowiskowe), muzyczne, przestrzenne, ruchowe, interpersonalne. Jest więc co robić. Książeczka z zasadami rozgrywki trafi do uczniów kujawsko-pomorskich szkół.

Dorota Witt

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.