Dlaczego w I LO w Toruniu nie ma lekcji historii sztuki?
Kumulacja roczników odbija się na jakości kształcenia – twierdzą rodzice pierwszoklasistów z toruńskiego I LO. Poprzez połączenie klas medialnych i artystycznych, uczniowie tych ostatnich stracili możliwość zgłębiania wiedzy z historii sztuki. A wcześniej ich zapewniano, że tak się nie stanie.
- Moja córka miała taką ilość punktów, że mogła z powodzeniem dostać się do każdej szkoły i klasy. Wybrała akurat profil artystyczny w I LO, gdyż chciała realizować swoje pasje i marzenia. Również inni uczniowie świadomie wybrali swój profil – mówi pani Joanna, mama jednej z uczennic. - Liczyli na możliwość rozwoju z zakresu historii sztuki w stopniu rozszerzonym, aby mogli przygotować się na kierunki artystyczne na wyższych uczelniach. Tam taka wiedza jest wymagana i liczy się wynik na maturze z historii sztuki. W obecnym stanie nie jest to możliwe do realizacji.
Dlaczego w klasach o profilu artystycznym nie ma zajęć z historii sztuki? Stało się tak z powodu ubiegłorocznej kumulacji roczników i konieczności łączenia dwóch profili – medialnego i artystycznego w jeden oddział. Kandydaci wiedzieli, że tak się stanie, ale – jak mówią - obiecano im, że mimo fuzji historia sztuki będzie nadal w programie zajęć. Tak się jednak nie stało. Rozszerzenie obowiązuje z historii ogólnej.
Rodzice zwrócili się więc z petycją do dyrekcji szkoły o powrót zajęć z historii sztuki od września tego roku. Uczniowie wiele razy dopytywali się o losy pisma i odpowiedź na nie. Wreszcie usłyszeli – jak twierdzą rodzice – że szkoła poparła petycję, ale wciąż brakuje reakcji ze strony magistrackiego Wydziału Edukacji. Zapytaliśmy w Urzędzie Miasta Torunia, jak z ich perspektywy wygląda cała ta sytuacja. W pierwszej kolejności poinformowano nas, że kompetencje do ustalenia przedmiotów realizowanych na poziomie rozszerzonym, a takim przedmiotem jest historia sztuki, posiada dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady liceum, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum.
- Począwszy od roku szkolnego 2019/2020, w ofercie kształcenia dla uczniów rozpoczynających naukę w klasach pierwszych w I Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu nie występuje historia sztuki – wyjaśnia Magdalena Stremplewska, rzeczniczka prezydenta Torunia. - Na decyzję dyrektora szkoły w tym względzie miała wpływ reforma ustroju szkolnego, w tym konieczność stworzenia oferty edukacyjnej dla tzw. podwójnego rocznika klas pierwszych, gwarantującej utrzymanie wysokiego poziomu edukacyjnego, przy jednoczesnym zapewnieniu atrakcyjności kształcenia, uwzględniającej oczekiwany przez kandydatów dobór przedmiotów realizowanych na poziomie rozszerzonym.
Rzeczniczka wyjaśnia dalej, że z informacji uzyskanych od dyrektora I LO wynika, iż w trakcie ubiegłorocznej rekrutacji zarówno młodzież aplikująca do szkoły jak i rodzice byli poinformowani o przedmiotach rozszerzonych i uzupełniających. Informacje te były umieszczone na stronie szkoły w zakładce rekrutacja, w systemie elektronicznego naboru, na ulotkach promocyjnych oraz na prezentacji dotyczącej I LO, która była pokazana i omówiona podczas „Drzwi otwartych”. Wynika z nich jednoznacznie, że nikt nie wprowadzał zainteresowanych w błąd, mówiąc o umieszczeniu historii sztuki w planie nauczania.
- Przekazana na „Drzwiach otwartych” informacja, że w oddziale medialno-artystycznym można liczyć na realizacje swoich marzeń i pasji w grupie artystycznej wiąże się ze wskazaniem przedmiotu plastyka, który w części tego oddziału będzie realizowany – dodaje Stremplewska. - Mając na uwadze oczekiwania rodziców i uczniów, dyrektor I LO zapewnia, że uzgodni z nauczycielem historii taki sposób realizacji programu nauczania tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym, aby wplatać - w granicach możliwości - jak najwięcej treści z historii sztuki.
Historia sztuki ma być realizowana także w ramach zajęć pozalekcyjnych.
- Warto także wspomnieć o możliwości poszerzenia wiedzy uczniów z tej dziedziny poprzez uczestnictwo w cyklicznych, darmowych wykładach z historii sztuki organizowanych w Dworze Artusa – kontynuuje Magdalena Stremplewska. - Młodzież I LO bierze w nich udział. W przyszłym roku szkolnym I LO zamierza zacieśnić współpracę z Toruńską Agendą Kulturalną w celu zapewnienia uczniom szerszych możliwości realizacji zainteresowań, w tym także plastycznych.