Doktor - pacjent. Relacja wymagająca poprawy, czyli rzecz o komunikacji medycznej
Rozmowa z dr hab. n. med. Aldoną Katarzyną Jankowską, prof. UMK, pediatrą, onkologiem i hematologiem dziecięcym.
- Pamiętam z jakim zdziwieniem zareagowałem w szpitalu na lekarza prowadzącego, który po badaniu przysiadł obok na łóżku i spokojnie, bez pośpiechu tłumaczył mi co dalej z chorobą. Tacy lekarze to dziś norma czy wyjątek?
- Do takich standardów zmierzamy. Pomagają w tym nie tylko zajęcia i warsztaty z zakresu komunikacji medycznej, ale także odpowiednie warunki organizacyjne umożliwiające lekarzowi rozmowę z pacjentem.
Lekarz, który po badaniu spokojnie, bez pośpiechu tłumaczy, co dalej z chorobą - to dziś norma czy wyjątek? Jakiego lekarza potrzebują chorzy?
- Uczymy studentów dobrej komunikacji z pacjentem, służącej zarówno pacjentowi, jak i lekarzowi. Jak już mówiłam, uczymy zbierania wywiadu łączącego zagadnienia medyczne z zasadami budowania dobrej relacji z pacjentem. To skutkuje dobrą współpracą. W konsekwencji chorzy mają większe zaufanie do lekarza i chętniej realizują jego zalecenia. W efekcie wspólnie z pacjentem osiągamy lepszy efekt terapeutyczny - mówi dr hab. n. med. Aldona Katarzyna Jankowska, prof. UMK, pediatra, onkolog i hematolog dziecięcy.
Zapraszamy do czytania całej rozmowy w pełnej wersji artykułu.
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień