Dorota Bujnowska: Naszą rolą jest ustalenie, jaki klient ma cel
Rozmowa z Dorotą Bujnowska, kierownikiem Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku.
Skąd wziął się pomysł, by stworzyć centrum kariery. To decyzja odgórna, jak to często bywa, czy może jednak pomysł oddolny i z czego wynikał?
- Centra powstały już ponad 20 lat temu, a powstały na kanwie aktywizacji zawodowej, bowiem w tamtym czasie bezrobocie było dużo większe. Tę inicjatywę, czy też pomysł na tworzenie Centrów Informacji i Planowania Kariery Zawodowej przeniesiono z zagranicy. Centrum to komórka działająca w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku, a pracują w niej głównie doradcy zawodowi i doradcy EURES (czyli Europejskich Służb Zatrudnienia), którzy tworzą często zespoły doradczo-szkoleniowe. W powiatowych urzędach pracy takich komórek nie ma, ale są doradcy zawodowi.
Skąd się biorą doradcy zawodowi, bo opinie na temat ich porad są bardzo różne.
- To osoby, które (po pierwsze) interesują się rynkiem pracy oraz mają smykałkę do tego, żeby radzić i pomagać innym osobom Aby zostać doradcą zawodowym warto też skończyć studia podyplomowe w kierunku doradztwa zawodowego, które pomagają rozszerzyć metodykę pracy doradcy zawodowego. Teraz doradca zawodowy to tak naprawdę połączenie i coacha, i trenera, i szkoleniowca, bo doradcy pracują z klientami nie tylko indywidualnie, ale również prowadzą szkolenia, warsztaty. Doradca zawodowy to tak naprawdę, osoba otwarta, która chce się dzielić swoją wiedzą, a przede wszystkim chce pomagać innym.
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień