Chęć opracowania kosztownej dokumentacji to jasny sygnał, że w temacie obwodnicy Głogowa coś zaczeło się dziać.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przysłała do prezydenta miasta pismo w sprawie „Budowy obwodnicy miasta Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12”. Wrocławski oddział GDDKiA informuje w nim, że planuje przygotowanie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy „Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego”, dlatego zwraca się z prośbą o współpracę w ramach prac przygotowawczych nad dokumentacją projektową, także przy ich współfinansowaniu. Podobne pismo trafiło do dwunastu innych adresatów, głównie samorządów, które w lutym 2014 podpisały został list intencyjny w sprawie deklaracji współpracy.
- Choć jako przedstawiciel miasta podpis pod deklaracją złożył mój poprzednik, a ja jeszcze jako starosta głogowski, to podtrzymuję chęć współpracy i współfinansowania dokumentacji projektowej – mówi prezydent Rafael Rokaszewicz.
Prezydent oraz pozostali samorządowcy mają 30 dni na pisemne potwierdzenie wcześniejszych decyzji. W sierpniu lub wrześniu GDDKiA ma ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę dokumentacji środowiskowej, a samo jej opracowanie może potrwać nawet trzy lata. Gotowe studium będzie też zawierać konkretny plan poprowadzenia obwodnicy, ponieważ właśnie na tym etapie wybierany jest wariant inwestycji drogowej.
Jeśli nie zbudujemy mostu teraz, druga okazja długo się nie pojawi
– Mając powyższe dokumenty w komplecie możemy wówczas rozpocząć kolejny etap inwestycji – wyjaśnia Joanna Stefanek z GDDKiA. – Chodzi o wybór koncepcji pracy, czy idziemy w systemie tradycyjnym, czy nowym „Projektuj i buduj” .
Czy szacowana na ponad 500 mln zł i ważna dla naszego miasta budowa obwodnicy i drugiego mostu na Odrze jest wciąż realna? – Tak sądzę – mówi poseł Ewa Drozd, od lat zaangażowana w działania na rzecz zbudowania drugiego mostu w Głogowie. – Inwestycja znajduje się na podstawowej liście Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Skoro GDDKiA przygotowuje się do opracowania kosztownej dokumentacji, to machina ruszyła. Zresztą, gdy podczas prac nad budżetem, na sali sejmowej zadawałam pytania w sprawie tej inwestycji, to minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odpowiedział, że w 2017 roku będą robić dla niej dokumentację – zaznacza i dodaje, że to już ostatni dzwonek dla przeprawy. – Walczyłam o nią z wielką determinacją, bo wiem, że to ostatnia perspektywa unijna i nie będzie już wielkich pieniędzy. Jeżeli nie zbudujemy mostu teraz to druga taka okazja długo się nie pojawi.
Z trzech wcześniejszych wariantów pod uwagę są brane dwa: północny lub południowy. W zależności od wariantu, obwodnica miałaby od 16 do 20 km, szerokość jezdni 7 m, a szerokość pasa ruchu 3,5 m.