Duże miasta nadal na czele [wyniki, infografika]

Czytaj dalej
Fot. Dawid Łukasik
Ewa Abramczyk-Boguszewska

Duże miasta nadal na czele [wyniki, infografika]

Ewa Abramczyk-Boguszewska

Egzamin gimnazjalny w regionie najlepiej napisała młodzież z Torunia i Bydgoszczy. Kuratorium chce pomagać nauczycielom, aby ich uczniowie mieli większą motywację do pracy.

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w powiatach i gminach regionu podała wczoraj Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku.

Duże miasta nadal na czele [wyniki, infografika]
Wyniki egzaminu gimnazjalnego

Są na czele

W regionie najlepiej wypadły największe miasta - Bydgoszcz i Toruń. Uzyskane wyniki są niemal identyczne lub takie same, na przykład z języka polskiego średnia dla obu miast wyniosła 73 proc. punktów możliwych do zdobycia. Tak samo jest w przypadku historii i WOS - uczniowie obu miast zdobywali średnio 59 proc. punktów.

Niewielkie różnice są w przypadku pozostałych przedmiotów, na korzyść Torunia. Z matematyki i języka angielskiego toruńscy gimnazjaliści uzyskali odpowiednio 54 proc. i 71 proc. punktów. Z przedmiotów przyrodniczych wyprzedzili bydgoszczan o 1 proc. - Wyniki są dla Torunia bardzo korzystne - mówi Anna Kulbicka-Tondel, rzecznik prasowy prezydenta Torunia.

- Po raz kolejny torunianie wypadli lepiej od rówieśników z dużych miast (pow. 100 tys. mieszkańców) w województwie kujawsko-pomorskim.

Właśnie w Toruniu, według rankingu przygotowanego przez „Dziennik Gazetę Prawną”, mamy gimnazja, których uczniowie robią z roku na rok największe postępy. Według tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej w przedmiotach matematyczno-przyrodniczych najefektywniej w kraju kształci Gimnazjum Akademickie. W tej dziedzinie zajmuje ono pierwsze miejsce w regionie. W przedmiotach humanistycznych w województwie na czele jest Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego.

Zabrakło motywacji

Na drugim biegunie mamy natomiast szkoły i gminy, które na egzaminie wypadły bardzo źle. Matematykę najsłabiej w województwie napisali uczniowie Publicznego Gimnazjum w Rogóźnie. Średnia wyniosła tylko 28 proc. punktów.

- Przykro to mówić, ale rzeczywiście wyniki egzaminu są słabe - przyznaje Wojciech Stogowski, dyrektor szkoły. - To był trudny rocznik, zwłaszcza w przypadku jednej z dwóch klas. Jej uczniom brakowało zapału do pracy, mimo że mieli dodatkowe zajęcia. Staraliśmy się im pomóc, jednak zabrakło z ich strony motywacji. Nieco lepiej wypadła druga z klas.

Z części przyrodniczej najsłabsze wyniki osiągnęli uczniowie z gminy Koneck. Są w niej dwa gimnazja: Gimnazjum w Świętem oraz Gimnazjum w Zespole Szkół w Konecku. Średnia w gminie z przedmiotów przyrodniczych wyniosła 39 proc. punktów. - Przyczyny słabych wyników egzaminu są złożone - mówi Małgorzata Babiarczyk, dyrektor ZS w Konecku.

- Obecnie młodzi ludzie są nieco bardziej nastawieni na emocje niż na zdobywanie wiedzy. Z drugiej strony, niektórzy z naszych uczniów uzyskali z egzaminu blisko 100 proc. punktów. Na pewno te wyniki będą przez nas dokładnie analizowane.

Znaleźć sposób

- Wyniki egzaminu gimnazjalne niewiele się zmieniają - podsumowuje Jolanta Metkowska, dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. - Gdy prowadziliśmy duży program systemowy, polegający m.in. na prowadzeniu dodatkowych zajęć, rzeczywiście były one lepsze. Teraz znów się pogorszyły.

- Musimy opracować taki system, który przyniósłby trwałe efekty - mówi dyrektor Metkowska. - Mam tu na myśli położenie nacisku na kształcenie nauczycieli poprzez m.in. powrót do konferencji metodycznych, wykorzystywanie nowoczesnych technologii nauczania. Podpisaliśmy umowy z UMK i UKW. Chcemy zapraszać nauczycieli, ale też uczniów na uczelnie i pokazywać im, jak nauka może być wykorzystywana, oraz odpowiednio motywować młodzież do pracy.



Create bar charts

Ewa Abramczyk-Boguszewska

Szkoła – to nie tylko miejsce, ale przede wszystkim uczniowie i nauczyciele. To oni tworzą ją każdego dnia. Dlatego też piszę o tym, co dla nich ważne: o ich problemach, codziennych sprawach, sukcesach i radościach. W swoich artykułach zawsze staram się pokazać dwie strony medalu, bo przecież w gruncie rzeczy chodzi nam wszystkim o to samo: o dobrą edukację dla dzieci. Sięgam również po opinie fachowców, którzy odnoszą się do aktualnej sytuacji w polskiej oświacie. Interesuje mnie też to, co dzieje się na polskich uczelniach, zwłaszcza tych z Kujawsko-Pomorskiego. Pisząc o edukacji, ciągle się czegoś uczę.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.