Dworzec kolejowy w Szczecinku przestanie straszyć podróżnych
O krok od przejęcia przez ratusz dworca PKP w Szczecinku. I od zmiany jego fatalnego wizerunku
- Mamy odpowiedź z PKP, która zapala „zielone światło” dla rozpoczęcia procesu przejęcia dworca - mówi Mateusz Ludewicz, rzecznik ratusza w Szczecinku. - To dość złożony i długotrwały proces, musi być m.in. podjęta uchwała intencyjna przez radnych (stanie się to zapewne na sesji 10 lipca - red.), ale mamy nadzieję, że za kilka miesięcy zakończy się przejęciem całego budynku dworca za symboliczną złotówkę.
Znacznie więcej będzie oczywiście kosztował remont, do którego zobowiąże się miasto. - Jeżeli dojdzie do porozumienia, to pieniądze na ten cel znajdą się już w budżecie na rok 2018 - dodaje rzecznik. Władze Szczecinka bowiem nie mogły już ścierpieć, jak wygląda wizytówka miasta - dziś to obskurne, puste i zaniedbane miejsce i tylko nieznacznie obraz ten rozjaśnia zakończony niedawno remont peronów i podziemnego przejścia.
Co gorsza plany kolei zakładały dość odległe w czasie inwestycje na szczecineckim dworcu PKP. To był zresztą główny argument kolejarzy przeciwko przejęciu stacji. Jeszcze kilka miesięcy temu spółka kolejowa odpowiedzialna za dworce na propozycję przejęcia stacji w Szczecinku przez miasto odpowiadała negatywnie - z uwagi na objęcie jej „Programem Inwestycji dworcowych PKP SA na lata 2016-2023”, który przewiduje jej remont. Ponadto jako przyczynę podano modernizacją linii kolejowej na odcinku Szczecinek-Runowo Pomorskie.
W ratuszu uznano to za decyzję polityczną oraz działanie na szkodę mieszkańców i podróżnych. Teraz sytuacja zdaje się zmierzać do pozytywnego zakończenia.
Miasto nadal deklaruje wykonanie projektu i remontu budynku zabytkowego dworca z zachowaniem wszelkich zasad wynikających z ochrony zabytków. Po zakończeniu prac zapewni też PKP powierzchnię na prowadzenie kas biletowych, towarowych, poczekalni, czy innej działalności związanej z koleją. Dodajmy, że po przeprowadzce PKS w okolice dworca są tu także autobusowe kasy biletowe.
- Będziemy szukać koncepcji, jak ożywić to miejsce - mówi Mateusz Ludewicz.
Szczecinek stał się ważnym węzłem komunikacyjnym, w latach 1878-79, gdy wybudowano większość linii kolejowych. Obecny budynek dworca pochodzi z roku 1892.