Ekspresowa S5 przejdzie mostem nad Brdą
To będzie największa budowla inżynieryjna na kujawsko- -pomorskim odcinku drogi ekspresowej S5. Mowa o przeprawie przez rzekę.
Projektanci już pracują nad dokładnymi planami przebiegu i parametrami technicznymi drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Na 130-kilometrowej trasie największą budowlą inżynieryjną będzie most przez Brdę.
Wiemy już dokładnie, w jakim miejscu przerzucony zostanie przez rzekę. Z lewego (wschodniego) brzegu Brdy, teraz w całości porośniętego lasem, most poprowadzi na brzeg tryszczyński. Trasa ominie o kilkaset metrów na południe znajdujący się w tej podbydgoskiej wsi klasztor karmelitanek bosych, przetnie bezkolizyjnie (węzeł Tryszczyn) drogę krajową nr 25 (ul. Bydgoską), po czym powiedzie ku skrzyżowaniu z drogą krajową nr 80 w Pawłówku. Tam połączy się z istniejącą drogą krajową nr 5.
- Szczegóły dotyczące przeprawy przez Brdę, jej rozmiary i wygląd będą znane w połowie tego roku, kiedy skończone zostaną prace projektowe - wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Most będzie wyposażony w specjalne przejście dla zwierząt. To wymóg środowiskowy.
My dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, że początkowo projektanci chcieli zbudować ponadpółtorakilometrową przeprawę przez rzekę. Teraz, po dokładnej analizie w terenie, doszli jednak do przekonania, że wystarczy skonstruować znacznie krótszy obiekt. Na taki wariant pozwalają bardzo wysokie i strome brzegi Brdy.
Na trasie S5 w naszym regionie będą jeszcze dwa inne duże mosty nad kanałami: Bydgoskim (w okolicy Pawłówka i Lisiego Ogona) oraz nad Górnono-teckim (koło Kruszyna Krajeńskiego).