Gliwice: największy węzeł DTŚ z autostradą A1 już rozsupłany [INTERAKTYWNE ZDJĘCIE]
Gigantyczna koniczyna łącząca DTŚ i A1 to największy węzeł na średnicówce i jeden z najważniejszych obiektów drogowych w całym województwie. Jego znaczenie zrozumieć pomoże garść liczb.
Zacząć należałoby od tego, że cały odcinek od granicy z Zabrzem do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach liczy 2,8 km. Jego częścią jest oczywiście 450-metrowy most nad Kłodnicą i A1. Jednak łączna długość tego elementu węzła i wszystkich ośmiu łącznic (po dwie na każdy "liść" koniczyny) to aż 3,9 km. Zachodnie łącznice biegną po nasypach, natomiast wschodnie oraz sam most zbudowane są na podporach. Teren w pradolinie Kłodnicy nie sprzyja tego typu konstrukcjom, więc do ustawienia podpór konieczne było wkopanie w ziemię pali wielkośrednicowych na głębokość 10-15 m. Użyto aż 920 takich pali o łącznej długości przekraczającej... 13 kilometrów.
Południowa nitka średnicówki na węźle (ta w kierunku Katowic) liczy trzy pasy i ma szerokość 12 metrów. Nitka w kierunku centrum Gliwic podzielona jest na jezdnie główne i zbiorcze. Każda ma po dwa pasy ruchu i 9 metrów szerokości, a między nimi znajduje się 4-metrowa przerwa. Węzeł znajduje się ok. 2 km na północ od węzła autostrad A1 i A4.
Klikajcie w strzałki po prawej i czytajcie więcej