Gorzów: deptak wytnie nam miejsca parkingowe
Deptak? Pieszym może i przypadnie do gustu, ale kierowcom da się we znaki: w centrum zanikną miejsca parkingowe. Ile? Nie wie nikt. Może nawet ponad 50.
Marta Rybacka pracuje w biurze M2 Nieruchomości. Siedzibę ma w sercu miasta, przy ul. Pocztowej. - Parkowanie w centrum to w moim przypadku niezbędna rzecz. Wiem, że wiele osób, które w śródmieściu pracują, myśli podobnie. Likwidowanie miejsc postojowych, o czym dowiaduję się od pana, na pewno będzie więc dla kierowców wielkim utrudnieniem. I jeszcze bardziej utrudni parkowanie na tych miejscach, które pozostaną - mówi M. Rybacka.
Nikt nic nie wie
Jednak parkingowa rewolucja jest nieunikniona. Planowany w śródmieściu deptak na 100 proc. oznacza też likwidację miejsc postojowych.
Ilu? Urząd nie ma dziś odpowiedzi na te pytanie. Nie zna jej też dyr. Ośrodka Sportu i Rekreacji Włodzimierz Rój, który na co dzień strefą zarządza. Wiedzy takiej nie posiada też miejski inżynier ruchu Rafał Krajczyński.
Jednak... nie ma się co dziwić. - Zakres deptaku oraz organizację ruchu, która będzie się wiązała z zamknięciem dla ruchu fragmentu centrum, wskaże i opracuje firma projektowa - wyjaśnia tę uzasadnioną niewiedzę inżynier Krajczyński.
Francuska firma Safege dopiero zabiera się do projektowania deptaku (wygrała przetarg dwa tygodnie temu). Do tego ma zaproponować dwa warianty długości strefy pieszej. Uboższy: pierwszy od katedry do Pionierów i bogatszy: od katedry do Cichońskiego. Musi też wskazać, co zrobić z przejazdem i organizacją ruchu na ulicach: Pionierów, Wełniany Rynek, Herberta i Dzieci Wrzesińskich. To potęguje niewiedzę dotycząca parkingów. Bo nie wiadomo, które pozostaną, a które znikną.
Tu 10, tam 12...
Przeszliśmy wczoraj centrum, wzdłuż i wszerz, by ocenić, ile miejsc postojowych jest zagrożonych. Na pewno 12 zlokalizowanych przy ul. Sikorskiego (niemal na wysokości Starego Rynku). Jeśli deptak będzie dłuższy, to dodatkowo 13 postojów przed magistratem.
A przecież auta stają też przy ul. Pionierów
Dziś jest jednokierunkowym dojazdem do Sikorskiego, jeśli jednak będą tu dwa kierunki, zniknie 10 miejsc na auta. Identyczny znak zapytania jest przy Dzieci Wrzesińskich. Jeśli mają tu być dwa kierunki, zniknie nawet 20 miejsc parkingowych. Nie wiadomo też, co architekci wymyślą na ul. Herberta (15 postojów) i Obotryckiej (drugie tyle). Te dwie ulice - w przypadku wy łączenia ruchu na Sikorskiego - będą przecież „obwodnicami” ścisłego centrum.
Kiedy decyzja? Projektanci pokażą swoje pomysły na centrum do 31 listopada. - Oby zostawili jak najwięcej postojów - mówi pani Marta Rybacka.