Jak jeździ się komunikacją miejską w Lublinie? Wyniki badania
Lublin w kategorii łatwości dojazdu z domu do pracy i szkoły, wśród 10 największych miast Polski wg GUS, znalazł się na przedostatnim miejscu, za Wrocławiem. Na podium w badaniu #siężyje serwisu Otodom i Agencji Badawczej PBS stanęły Katowice, Warszawa i Szczecin.
- Lublin z wynikiem 5,71 zajął przedostatnie miejsce wśród 10 największych miast w Polsce i choć na pierwszy rzut oka może to wydawać się słabym wynikiem, warto podkreślić, że to znacznie powyżej średniej krajowej, wynoszącej 5,2. Miasto rewolucjonizuje komunikację miejską i stawia na bardziej ciche i ekologiczne trolejbusy. Są one bardzo popularne wśród mieszkańców i - jak wynika z planów na kolejne lata - będzie ich jeszcze więcej - czytamy w komentarzu, jaki autorzy badania #siężyje wysłali do mediów.
Internauci biorący udział w badaniu dostali pytanie: „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i szkoły” (skala odpowiedzi od 1 = „zupełnie się nie zgadzam” do 7 = „w pełni się zgadzam”).
W kategorii największych miast w Polsce najlepiej została oceniona komunikacja miejska w Katowicach zdobywając 5,96 punktów w siedmiostopniowej skali.
Na kolejnych miejscach znalazły się: Warszawa (5,88), Szczecin (5,86), Poznań oraz Gdańsk (oba z wynikiem 5,81), Bydgoszcz (5.77), Kraków (5,74), Łódź (5,73), Lublin (5,71) i Wrocław (5,64).
- Wyniki badań w największych miastach w Polsce są do siebie zbliżone, a ich różnice są niewielkie (dla porównania Lublin osiągnął wynik 5,71 a druga w rankingu Warszawa 5,88, co daje minimalną różnicę w postaci 0,17 punktu procentowego) - komentuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. - Powyższe badania są również zbieżne z naszymi badaniami satysfakcji pasażerów. Wszystkie wskaźniki są w nich powyżej „4” w skali do „5” - dodaje Monika Fisz.
Chodzi o telefoniczne badanie satysfakcji pasażerów przeprowadzone przez ZTM w ubiegłym roku. Ankietowani wskazali np., że oczekują coraz większego komfortu jazdy. 20,7 proc. pytanych osób liczyło, że zawsze będzie mieć miejsce siedzące, a w 2014 roku wskazywało na to 15 proc. pytanych.
Autorzy badania #siężyje przyznawali także punktację dla poszczególnych dzielnic Lublina, biorąc pod uwagę ich skomunikowanie z resztą miasta.
Pełnie wyniki wyglądają następująco: Kalinowszczyzna (6,16 na 7 punktów), Stare Miasto (6,14), Konstantynów (6,13), Czechów Północny (6,11), Rury (6,08), Węglin Północny (6,08), Czechów Południowy (6,05), Węglin Południowy (6), Felin (6), Czuby Północne (5,98), Tatary (5,97), Za Cukrownią (5,96), Sławinek (5,95), Śródmieście (5,93), Wieniawa (5,93), Ponikwoda (5,83), Bronowice (5,75), Czuby Południowe (5,61), Wrotków (5,55), Kośminek (5,53), Dziesiąta (5,32) Abramowice (5,20), Hajdów-Zadębie (5,06), Szerokie (5,06), Sławin (4,85).
Na polepszenie się jakości dojazdu komunikacją miejską wpływ mają realizowane w mieście inwestycje drogowe. Tak było m.in. w przypadku dzielnicy Rury.
- Kluczowym zadaniem jakie w ostatnim czasie zrealizowaliśmy była przebudowa ul. Filaretów. To droga o bardzo dużym znaczeniu dla podstawowego układu drogowego miasta. Poza wymianą nawierzchni wzdłuż ulicy wytyczone zostały drogi dla rowerów, a nad jezdnią pojawiła się trakcja trolejbusowa. Trakcja pojawiła się także nad inną ważną ulicą w dzielnicy Rury, nad ul. Nadbystrzycką - przypomina Karol Kieliszek z zespołu prasowego Urzędu Miasta Lublin.
Badanie #siężyje zostało przeprowadzone przez serwis Otodom i Agencję Badawczą PBS, było ono zrealizowane na przełomie września i października 2016 roku metodą wywiadów internetowych. Udział w badaniu wzięło ponad 140 tysięcy osób z całej Polski.