Jak przygotować samochód na wiosnę [poradnik]
Przegląd naszego auta na wiosnę umożliwi zdiagnozowanie stanu pojazdu i w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości usunięcie usterek.
Kierowcy z reguły skupiają większą uwagę na przygotowaniu auta do zimy, niż odwrotnie - zupełnie niesłusznie. Bo przecież wiosną i latem jeździmy więcej i szybciej. Warto więc dokonać niezbędnych czynności, aby nasza jazda była przede wszystkim bezpieczna, bezawaryjna i komfortowa, a przy okazji, aby nasze auto nie straciło wartości.
Eksploatacja samochodu w okresie jesienno-zimowym w naszej szerokości geograficznej jest dużym wyzwaniem dla pojazdów, ponieważ jazda w warunkach, kiedy drogi są pokryte wodą, błotem z piaskiem, śniegiem i solą przyspiesza proces zużycia pojazdu.
Rewizja powinna dotyczyć stanu tarcz i bębnów hamulcowych, mechanizmów zacisków i/lub rozpieraczy oraz stanu klocków hamulcowych zawieszenia pojazdu). Kontrola szczególnie zalecana w przypadkach wjazdu ze znaczną prędkością w „dużą dziurę” w jezdni, których na naszych drogach w okresie jesienno-zimowym jest sporo.
Jeśli po takim incydencie pojazd wykazuje symptomy „ściągania” w lewo lub prawo, konieczny będzie pomiar parametrów układu jezdnego na stanowisku czterogłowicowym. Podobnie, jeśli po wjeździe w „dziurę”, zmieniło się położenie koła kierownicy do jazdy na wprost. Sprawdzić powinniśmy też płyn hamulcowy - tutaj kontrola stanu na zawartość wilgoci oraz poziomu w zbiorniku.
Uzupełnijmy poziom do wartości wymaganych. Resursę (okres lub przebieg) wymiany oleju warto zsynchronizować z wiosennym przeglądem technicznym, ponieważ olej po zimie wykazuje gorsze właściwości. Wskutek dużych różnic temperatur pracy silnika w sezonie zimowym, w układzie odpowietrzenia następuje kondensacja pary wodnej, która przenikając do oleju powoduje jego degradację.
Sprawdźmy czy „nie parują” reflektory i ewentualnie wymieńmy żarówki. W samochodach wyposażonych w silnik z zapłonem iskrowym warto sprawdzić stan świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia. Związki chemiczne, którymi w zimie posypywane są drogi w zetknięciu z wodą tworzą agresywne roztwory, które destrukcyjnie wpływają na przewody wysokiego napięcia, co w konsekwencji może skutkować utrudnionym rozruchem silnika lub niewłaściwą pracą silnika podczas dużej wilgotności powietrza lub deszczowej aury.
Sprawdźmy, czy powłoka lakierowa po zimie nie posiada ubytków lub czy nie pojawiły się ogniska korozyjne. Przed oceną warto bardzo dokładnie wymyć nadwozie. Czynność ta z jednej strony spowoduje usunięcie pozostałości po zimowych agresywnych chemikaliach, z drugiej zaś umożliwi dokładną weryfikację stanu lakieru. Unikajmy także parkowania w miejscach narażonych na ptasie odchody, ponieważ są one agresywne dla lakierów, w szczególności jednowarstwowych.
Sprawdźmy stan piór wycieraczek, po zimie często są one postrzępione i nie zapewnią nam właściwego oczyszczania szyby, a w konsekwencji dobrej widoczności. Warto zainwestować i wymienić wycieraczki na wycieraczki bezprzegubowe z miękkim gumowym piórem pokrytym grafitem.