Jak wybrać prezenty dla dzieci? To rodzic musi wyznaczać granicę [WYWIAD]
O mądrych prezentach dla najmłodszych opowiada Joanna Duszyńska, pedagog i szefowa Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Toruniu.
Jak znaleźć antidotum na agresywne reklamy, które nasze dzieci „kupują” bezrefleksyjnie?
Z dzieckiem starszym warto rozmawiać o istocie reklamy, uświadamiać je, że reklamy nie przedstawiają rzeczywistego świata, że to tylko sposób na sprzedaż. Można się też odwołać do posiadanych przez dziecko doświadczeń, smutnych, niestety, że wcześniej nabyty czy otrzymany reklamowany produkt nie spełnił jego oczekiwań, okazał się być znacznie mniej doskonałym towarem niż pokazywała to reklama. Z młodszym dzieckiem taka rozmowa się nie uda. Tu lepiej zastosować metodę odwracania uwagi dziecka, zajęcia go czymś innym.
Bywa, że rodzice obdarowują swoje pociechy grami na komputer czy konsolę z adnotacją „od 18 lat”, gdy te mają np. 10 czy 12 lat. Czy to rozsądne?
Jeśli producent sam zaznacza, że produkt przeznaczony jest od wskazanego wieku, należy zdać się na jego sugestię. Treści zastrzeżone „od 18 lat” narażają dzieci na kontakt ze zjawiskami, które powinny pozostać poza sferą ich doświadczeń. Dotyczą najczęściej wulgaryzmów, agresji, przemocy, czy sfery seksualności człowieka. Ostrzeżenia dot. wieku klienta nie są formułowane na wyrost, więc w trosce o prawidłowy rozwój naszego dziecka należy ich przestrzegać. Tu warto wspomnieć o PEGI - europejskim systemie oceniania gier komputerowych, który na podstawie analizy grupy kryteriów klasyfikuje gry od jakiego wieku są dozwolone i wskazuje na jakie niekorzystne zjawiska ich użytkownik może być narażony (np. dyskryminacja, przemoc, materiały erotyczne). Podczas zakupu gier warto zapoznać się z umieszczonymi na nich informacjami systemu PEGI.
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień