Jaka przyszłość czeka zabytkowy most?
Czy będzie nowy most na Odrze? Zabytkowy zostanie podniesiony? Z tymi pytaniami musi się w najbliższym czasie uporać miasto.
W ostatnich tygodniach przez Krosno Odrz. przepływały zagraniczne statki turystyczne. Można było zadrżeć, gdy jeden z tych większych zbliżał się do zabytkowego mostu, jedynej przeprawy przez Odrę w promieniu kilkudziesięciu kilometrów. Statek ledwie się zmieścił. - A w Odrze nie była zbyt wysoka woda - zauważają mieszkańcy.
Udrożnienie szlaku wodnego to jedna z największych planowanych inwestycji w Krośnie Odrzańskim. - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu wystąpił do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze, o podniesienie mostu i wykonanie najazdów - tłumaczy burmistrz Marek Cebula.
Trwają rozmowy, w których uczestniczą również przedstawiciele gminy Krosno Odrz. - Podniesienie mostu wiążę się z innymi inwestycjami. Z obwodnicą, z rewitalizacją dolnej części miasta - wymienia burmistrz. Najbardziej istotne jest obecnie udrożnienie szlaku wodnego. Aby tego dokonać, należałoby podnieś most o ok. 1,5 metra. - Pamiętajmy, że ta przeprawa nie spełnia wymogów drogi krajowej. Jest dopuszczony, ponieważ nie ma innego mostu - wyjaśnia M. Cebula.
Może się okazać, że trzeba rozebrać cały most, aby go podnieść. Mało tego! Ponad 100-letni zabytek może zacząć się rozpadać, gdy będzie podnoszony. Co wtedy? - Może okazać się, że konieczne będzie budowa nowego mostu - zaznacza burmistrz. - Oczywiście chcielibyśmy zachować naszą zabytkową przeprawę. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zainstalowanie nowego, wyższego mostu obok. Kłopot w tym, że szlak wodny wciąż nie będzie drożny, ponieważ to stary most jest zbyt niski - wyjaśnia M. Cebula.
Kiedyś Krosno Odrzańskie miało drewniany most, który miał część zwodzoną. Jednak przerabianie zabytkowego mostu może być dla niego bardziej niebezpieczne, niż same go podniesienie. Ponadto koszty takiego przedsięwzięcia są potężne.
Dlatego obecnie trwają debaty nad przyszłością zabytkowego mostu. Może się okazać, że przeprawa będzie podlegała pod specustawę. To znaczy, że zasady przygotowania i realizacji inwestycji będą określone w dokumentach. - Być może decyzją ministra trzeba będzie rozebrać most - przyznaje M. Cebula.
To jeszcze nie jest pewne, jednak dla miasta byłaby to spora strata. Zabytek powstał w 1905 roku. Jak przyznaje włodarz gminy Krosno Odrzańskie, jego twórca wykonał most, który wyprzedził swoją epokę. - Kiedyś jeździły tam głównie konie i pojedyncze samochody. Teraz przez dobę przejeżdża przez niego ponad 13 tys. pojazdów, a ten most wytrzymuje - mówi burmistrz. To najstarszy czynny most drogowy w województwie.