Jest taniej, więc jemy coraz lepiej [infografika]

Czytaj dalej
Fot. Adam Wojnar
Małgorzata Stempinska

Jest taniej, więc jemy coraz lepiej [infografika]

Małgorzata Stempinska

Stać nas na droższe mięso, ryby i owoce morza. Na deser wybieramy głównie czekoladę i lody.

W ubiegłym roku żywność staniała o 1,8 proc. w porównaniu do 2014 roku. Dlatego też mogliśmy sobie pozwolić na to, by do koszyka częściej wkładać produkty z wyższej półki.

Ta tendencja najbardziej widoczna jest w przypadku mięsa. W pierwszych trzech kwartałach 2015 roku w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego spożycie droższego mięsa z kaczek, indyków i gęsi wzrosło aż o 14,3 proc.

- Więcej też kupowaliśmy wieprzowiny. Natomiast konsumpcja kurczaków utrzymała się na tym samym poziomie - mówi prof. Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie.

Jest taniej, więc jemy coraz lepiej [infografika]
infografika mow

Nasze jabłka przegrały z cytrusami

Więcej jedliśmy też kasz, wyrobów mlecznych i produktów gotowych: frytek, placków, kopytek, pyz i knedli. W sklepowych koszykach lądowały też tabliczki czekolady i opakowania lodów. Coraz częściej sięgaliśmy również po warzywa i owoce. Więcej kupowaliśmy pomidorów, papryki i pieczarek oraz cytrusów i bananów. Były momenty, że kosztowały prawie tyle samo co jabłka. - Dlatego też spadło spożycie jabłek. Choć w Europie jesteśmy największym producentem jabłek, to zjedliśmy ich mniej o 3,7 procent - mówi prof. Krystyna Świetlik.

Których produktów też kupowaliśmy mniej? M.in. mąki pszennej i cukru białego. Zamiast niego wybieraliśmy słodziki czy cukier trzcinowy.

- Konsumpcja cukru w dużej mierze zależy od cen owoców. Jeśli są tanie, to robimy więcej dżemów czy kompotów na zimę. W przypadku spożycia cukru i słodyczy ważna jest też moda. Gdy mocno lansowana jest moda na odchudzanie, to wtedy rzadziej sięgamy po te produkty - mówi prof. Krystyna Świetlik.

Pokochaliśmy też smaki z innych stron świata

O tym, że zmieniły się nasze gusta zakupowe, mówią również handlowcy. - Jeszcze kilka lat temu nikt nie pytał o krewetki czy kalmary. Często zdarzało się, że te produkty traciły termin ważności i musiałam je wyrzucać. Na szczęście, to już przeszłość. Teraz, zwłaszcza podczas wakacji, owoce morza cieszą się dużym powodzeniem. Ludzie wracają z zagranicznego urlopu, gdzie się rozsmakowali w krewetkach czy kalmarach. Chcąc sobie przedłużyć wakacyjny nastrój, sami przyrządzają więc owoce morza. Prawda jest też taka, że ich cena już nie jest zaporowa - opowiada pani Grażyna, sprzedawczyni w sklepie spożywczym w centrum Bydgoszczy.

Jak dodaje, w ostatnim czasie lepiej sprzedają się jej również ryby. Klienci wybierają nie tylko najpopularniejszego mintaja czy morszczuka, ale również łososia, sandacza czy dorsza atlantyckiego.

Po produkty z wyższej półki coraz częściej sięgają też klienci Tesco. Jesienią ubiegłego roku sieć zaproponowała im całą gamę unikatowych produktów marki własnej. - To ekskluzywne, wysokiej jakości artykuły, które powstały z wyselekcjonowanych składników, o oryginalnym pochodzeniu. W ofercie znajdziemy włoskie ravioli, dżem z moreli z Maroka, syrop klonowy z Kanady itp. Oferta ta spotkała się z tak dużym zainteresowaniem klientów, że wciąż jest rozwijana o nowe produkty. Obecnie nasi klienci mogą sięgnąć po oryginalny argentyński rostbef, szynkę Serrano, szwajcarskie czekolady, kawę z Indonezji i wiele innych produktów - mówi Jakub Jaremko z Biura Prasowego Tesco Polska.

Małgorzata Stempinska

W swoich artykułach podejmuję tematykę dotyczącą turystyki, telekomunikacji, rynku pracy oraz gospodarki. Przygotowuję też artykuły do dodatku historycznego "Album bydgoski" oraz do miesięcznika dla prenumeratorów "Pasje". Historia Bydgoszczy mnie fascynuje. Uwielbiam słuchać wspomnień Czytelników - rodowitych bydgoszczan - oraz oglądać zdjęcia z ich domowych albumów. Staram się pomagać Czytelnikom interweniując w ich sprawach. Prywatnie kocham podróże - te bliższe i dalsze. Niestety, na razie ze względu na pandemię koronawirusa tylko palcem po mapie.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.