John Lemon z Katowic vs Yoko Ono. Poszło o nazwę. Czy to koniec słynnych lemoniad?

Czytaj dalej
Dorota Niećko

John Lemon z Katowic vs Yoko Ono. Poszło o nazwę. Czy to koniec słynnych lemoniad?

Dorota Niećko

Lubicie lemoniady John Lemon? Od listopada nie znajdziecie ich już w pubach i restauracjach. Firma, która je produkuje, przegrała bowiem z... Yoko Ono.

Lubicie lemoniady John Lemon? Od listopada nie znajdziecie ich już w kawiarniach czy restauracjach. Firma, która je produkuje, przegrała bowiem z... Yoko Ono. Mało brakowało, a doszłoby do procesu. Skończyło się na ugodzie. Zgodnie z nią, firma z Katowic nie ma prawa do używania tej nazwy (dokładnie: pierwszego członu), ponieważ zdaniem wdowy po legendarnym muzyku Johnie Lennonie, to narusza znak towarowy John Lennon oraz dobra osobiste zmarłego artysty.

Sprawa toczyła się w Holandii, w Hadze. Artystkę reprezentował znany prawnik Joris van Manen (jego stawka to 600 euro za godzinę), zajmujący się ochroną znaków towarowych, prawem autorskim i mediami. Firmę z Katowic – prawnicy z katowickiej kancelarii KSP. W efekcie od listopada nazwa John Lemon nie może już pojawiać się na butelkach koli, limonki czy śliwki.

John Lemon z Katowic vs Yoko Ono. Poszło o nazwę. Czy to koniec słynnych lemoniad?

Jak do tego doszło? W sierpniu 2016 roku Yoko Ono rozpoczęła procedurę zastrzegania znaku towarowego John Lennon w Europie. W Stanach Zjednoczonych zastrzeżony jest, rzecz jasna, już dawno.
Robert Orszulak i Daniel Hozumbek, właściciele marki John Lemon, zastrzegli swój znak towarowy w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej wcześniej, bo już w roku 2014 (ochrona ważna jest na całym świecie, z wyjątkiem Hiszpanii). Ale i to nie pomogło małej firmie z Katowic w prawnej batalii z potężną artystką. Zresztą – nie tylko oni polegli w starciu z wdową po Johnie Lennonie,której majątek szacuje się na 500 milionów dolarów. Przegrał z nią nikt inny, jak potężny koncern Heineken, który w 2010 roku  wprowadził na rynek piwo John Lemon. Ale w lipcu tego roku w sądzie w Granadzie rozpatrywano pozew m.in. w sprawie napojów John Lemon & Lemon Citrus Brothers.

Poza tym nieoficjalnie wiadomo, że w Europie jest kilka barów i produktów o takiej nazwie i prawnicy Yoko Ono działają i tam. Zaś wcześniej, w roku 2008 artystka, wytoczyła proces niejakiej Lennon Murphy: uważała, że artystka ta niszczy reputację i wykorzystuje imię oraz sławę jej zmarłego męża. Zażądała, by Murphy cofnęła rejestrację imienia w urzędzie patentowym. W czerwcu 2017 stała się zaś oficjalnie ogłoszona współtwórcą przeboju wszech czasów - utworu Imagine, 46 lat po jego premierze.

O tym, że Yoko Ono zainteresowała się ich produktami, Orszulak i Hozumbek dowiedzieli się w marcu tego roku.

- Na początku myśleliśmy, że ktoś nas wkręca, że to niemożliwe – opowiada Hozumbek.

Pierwsze roszczenia prawnicy Yoko Ono skierowali nie przeciwko producentom, a dystrybutorom ich napojów w Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii. Ponoć wszystko zaczęło się od tego, że Yoko Ono będąc w Holandii... trafiła na lemoniadę z Katowic, a nawet ją piła. Czy tak było naprawdę, nie wiadomo.

W dalszej części:

  • Czego domagali się prawnicy Yoko Ono
  • Kto ma obecnie prawa do znaku John Lemon
  • Jak będą nazywać się teraz lemoniady z Katowic
Pozostało jeszcze 52% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Dorota Niećko

Redaktor. Zajmuję się piątkowym wydaniem magazynowym Dziennika Zachodniego. Ale również piszę: o architekturze, komunikacji i transporcie, o rozwoju miast - tym zrównoważonym, a także lotnictwie oraz podróżach - tych dalekich i bliskich. Zimą - również o nartach. Znam dobrze atuty i wady Katowic i innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Lubię odkrywać mniej znane miejsca woj. śląskiego. Lubię odkrywać uroki miasta jako pieszy i pasażer komunikacji publicznej. W wolnym czasie na ogół jestem w podróży

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.