
Przetarg na drogi dojazdowe ogłoszony będzie jeszcze w czerwcu. Po jego rozstrzygnięciu rozpoczną się prace, a w 2018 roku przyjdzie czas na remont 1 Maja.
O planach inwestycyjnych w Karsiborze w ostatnich miesiącach mówiło się wiele. W Urzędzie Miasta w Świnoujściu architekci przedstawili także wstępną koncepcję przebudowy głównej ulicy - 1 Maja. Powstała cała strategia rozwoju tego miejsca, która ukazuje niewielką wyspę nie tylko już z nowymi drogami, ale też z atrakcjami o jakich obecni karsibor-scy wyspiarze nawet nie śnią.
Mimo optymistycznych wizji, mieszkańcy do sprawy podchodzą z dystansem, wątpiąc w ich realizację. Powodem tego są doświadczenia związane z naprawą dróg dojazdowych na wyspie. W ubiegłym roku rozpoczęły się tam roboty. Jednak wykonawca wycofał się z nich pozostawiając wykopy. Od tamtego czasu nic się nie zmieniło. Inwestycja pozostała w martwym punkcie.
To jednak, jak zapewniają w magistracie, ma się już niebawem zmienić. Przyszedł czas na realizację rozpoczętych w ubiegłym roku robót.
- Zakończyły się prace projektowe związane z realizacją tej inwestycji - wyjaśnia Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - Jeszcze w tym miesiącu planowane jest ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy.
Później przyjdzie czas na realizację projektów i rozpoczną się prace nad kolejnymi.
- Obecnie wykonywana jest dokumentacja projektowa na przebudowę ulicy 1 Maja oraz budowę deptaka nad wodą, przystani kajakowej wraz z przyległym terenem rekreacyjnym - wyjaśnia Robert Karelus, rzecznik prezydenta. - Rozpoczęcie przebudowy ulicy 1 Maja planowane jest już w 2018 roku.
Jak informuje rzecznik, prace projektowe w Karsiborze zawsze wiążą się z przeprowadzeniem niezbędnych ekspertyz jako, że chodzi o obszar Natura 2000. Wstępne plany zakładają powstanie bezpieczne rondo zamiast obecnego skrzyżowania, chodników, ścieżek rowerowych, miejsc postojowych. Całość ma być połączona z deptakiem biegnącym wzdłuż wody. Architekci proponują, aby zaraz za zjazdem z mostu, obecne skrzyżowanie ulic Mostowej, 1 Maja i drogi wewnętrznej, zastąpić bezpiecznym rondem.
- Rondo miałoby 30 metrów średnicy zewnętrznej - mówił Robert Mituta z Pracowni Projektowej „Promit”.
Dalej ulica 1 Maja byłaby poszerzona. Ostatecznie miałaby 5,5 metra szerokości, a biegnąca wzdłuż niej ścieżka rowerowa 2,5 metra. Planowana szerokość drogi jest uwarunkowana kilkoma czynnikami.
- Karsibór jest to ostoja przyrody, natury, ciszy, to wyspa, która rozwija się w kierunku turystyki - wyjaśnia Rafał Łysiak, naczelnik wydziału inżyniera miasta w świnoujskim magistracie. - Obecnie na drogach krajowych stosowana jest szerokość 6 metrów, a drogi niższych klas buduje się jeszcze węższe. Chodzi o naturalne wymuszenie ograniczenia prędkości poruszających się po nich pojazdów, spowolnienie ruchu. Wiadomo przecież, że nie wszyscy kierowcy przestrzegają znaków ograniczających prędkość. Przy takim rozwiązaniu nie mają wyjścia.