Katowice gigantem w branży turystycznej? Tak, w turystyce biznesowej
Ponad 760 tysięcy osób uczestniczyło w ubiegłym roku w konferencjach i wydarzeniach biznesowych, zorganizowanych tylko w Katowicach. Zostawili w mieście około 116 milionów złotych. Ubiegłoroczne statystyki to kolejny dowód na to, że turystyka biznesowa rośnie w aglomeracji katowickiej w siłę. Tegoroczne prawdopodobnie będą jeszcze lepsze, bo wydarzeń biznesowych przybywa. A że gra jest warta świeczki, nie ma wątpliwości.
W ślad za rosnącą liczbą wydarzeń w Katowicach, rośnie też prestiż miasta, które staje się doskonałym adresem do organizacji nawet największych i najważniejszych światowych konferencji i kongresów. W efekcie to właśnie Katowice wybrano na gospodarza szczytu klimatycznego ONZ (3-14 grudnia 2018 roku), w którym weźmie udział ok. 18 tys. osób z 200 państw, a który odbędzie się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Także w stolicy aglomeracji odbędzie się rok później Światowy Kongres Antydopingowy.
Ponad 762 tysiące kongresowiczów
Katowice od kilku lat, z braku w mieście tradycyjnych atrakcji turystycznych, stawiają na turystykę biznesową. I to z sukcesami. Jak wynika z raportu podsumowującego rozwój turystyki biznesowej w stolicy aglomeracji śląskiej w 2016 roku (raport pn. Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2016 roku), przygotowanego przez dra Krzysztofa Cieślikowskiego, w całym ubiegłym roku w wydarzeniach konferencyjnych i targowych w mieście udział wzięło 762 tys. osób.
- To aż o 180 tysięcy więcej osób niż w 2015 roku. Oznacza to 31-procentowy wzrost. To pokazuje, że sprawdza się nasza konsekwentnie realizowana strategia, ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy - komentował podsumowanie Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Najwięcej uczestników spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych w 2016 roku w Katowicach odnotowano w marcu - 165 980, natomiast najmniej w miesiącach wakacyjnych, w styczniu oraz lutym.
Spora część z ogólnej liczby osób odwiedzających Katowice - ponad 114 tys. - wzięła udział w największej biznesowej imprezie w Polsce, czyli w międzynarodowych targach gier komputerowych i oprogramowania Intel Extreme Masters (IEM), które w marcu odbywają się w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Łącznie spotkań biznesowych było w stolicy aglomeracji w 2016 roku aż 6 317, w tym 21 procent z nich, czyli 1 326, trwało dwa dni lub dłużej.
- W porównaniu do roku 2015 (gdy odnotowano łącznie 6 601 spotkań) łączna liczba spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych jest mniejsza o 284 spotkania, co oznacza spadek ogólnej liczby takich wydarzeń w mieście Katowice o 4,3 proc. Przy czym liczba spotkań trwających dwa dni lub dłużej była większa o 179 spotkań (w 2015 r. - 1 147), czyli odnotowano wzrost rok do roku o 15,6 proc. - czytamy w raporcie.
Do największych wydarzeń biznesowych w stolicy aglomeracji należą wspomniane już targi gier komputerowych Intel Extreme Masters, Europejski Kongres Gospodarczy, Międzynarodowa Konferencja Association of Business Service Leaders in Poland czy Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Najwięcej spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych w 2016 roku w Katowicach odbyło się w październiku - 728, a najmniej w miesiącach wakacyjnych. Z kolei największą areną spotkań w Katowicach (i jedną z największych hal kongresowych w Polsce) jest oczywiście Międzynarodowe Centrum Kongresowe. W całym ubiegłym roku odbyło się tu aż 220 spotkań, w których wzięło udział 530 690 osób.
Turystyka biznesowa to zyski dla miasta
Rozwój turystyki biznesowej przekłada się w oczywisty sposób na rozwój branży hotelarskiej. Średnie obłożenie pokoi hotelowych w katowickich obiektach w 2016 roku wyniosło około 65 proc., w porównaniu z rokiem 2015 to wzrost o 5 proc.
To także realne zyski dla miasta i mieszkańców. W 2016 roku wydatki uczestników wydarzeń konferencyjnych, poniesione przez nich w Katowicach, wyniosły ponad 116 mln zł.
- Za każdym razem podkreślamy, że tysiące gości w Katowicach to realne zyski dla miasta i naszych mieszkańców. Rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze czy lokalni sklepikarze. Przeciętnie uczestnik konferencji korzystający z noclegu „zostawia” w Katowicach 534 zł, a niekorzystający - 161 zł. Co ważne, wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych, chętnie tu wraca, by na przykładz całą rodziną iść na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w jednej z najlepszych sal koncertowych świata, czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic - komentował wyniki raportu prezydent Marcin Krupa.
W 2017 roku będzie nowy rekord?
Dynamiczny rozwój turystyki biznesowej w stolicy aglomeracji śląskiej jest notowany od 2013 roku, ale największym impulsem do rozwoju na tym polu było otwarcie w 2015 roku w mieście Międzynarodowego Centrum Kongresowego. Budynek MCK, w którym jednocześnie może odbywać się kilkadziesiąt wydarzeń i który pomieści naraz kilkanaście tysięcy osób, do tego połączony z halą widowiskowo-sportową Spodka, to największy kompleks kongresowy w Polsce. Markę obu hal od nieco ponad roku buduje zewnętrzny operator - firma PTWP Event Center - któremu władze Katowic oddały koncesję na zarządzanie tymi obiektami.
Prywatny zarząd obu halom wychodzi na dobre. Łącznie w ciągu ostatnich 12 miesięcy (od maja 2016 do maja 2017) w Międzynarodowym Centrum Kongresowym miało miejsce 248 imprez, w Spodku zorganizowano ich 127. Wszystkie przyciągnęły do obu hal około 700 tys. osób. Były to koncerty, kongresy, targi, imprezy sportowe i wystawy. Tylko w Spodku wydarzeń sportowych było 39, koncertów - 23, natomiast w MCK najwięcej było spotkań i szkoleń, bo aż 70, kongresów i konferencji - 49.
- Postawiliśmy sobie za cel maksymalne wykorzystanie potencjału obu miejsc. Od początku naszą ambicją było stałe wzbogacanie oferty organizowanych tu wydarzeń i proponowanie swoistego miksu kategorii, tak aby przyciągnąć możliwie szerokie grono odbiorców. Stąd na przykład pomysł, żeby w nieoczywistej, kongresowej przestrzeni pokazać cykl przedstawień teatralnych, reaktywować Odjazdy i Metalmanię w Spodku, czy też, podążając za modą na gotowanie, zorganizować w MCK Food Show, wielkie, rodzinne święto kulinariów - ocenia Marcin Stolarz, prezes PTWP Event Center. Udaje się też lepiej wykorzystać powierzchnie obu hal. - Coraz częściej w weekendy odbywa się u nas kilka wydarzeń jednocześnie. Takich sytuacji życzymy sobie jak najwięcej, bo temu właśnie służą dwa połączone obiekty w sercu miasta - dodaje Stolarz.
Łącznie operator w ciągu minionego roku na wyposażenie MCK - w tym zakupy mebli czy multimediów - przeznaczył ponad 5 milionów złotych.