Kia e-soul. Miejski crossover napędzany silnikiem elektrycznym
Wśród modeli produkowanych przez markę Kia są już oczywiście auta napędzane silnikami elektrycznymi. Na polskim rynku oferowane są dwa: e-Soul oraz e-Niro. Kia e-Soul to miejski crossover, który swoją karierę w wersji na prąd rozpoczynał w Stanach Zjednoczonych
E-Soul (na świecie znana jako Soul EV) jest dowodem na to, że koreańska marka myśli nie tylko o dniu dzisiejszym, ale również o przyszłości. Chodzi oczywiście o elektryczny napęd tego modelu. Nie jest to zresztą aktualnie jedyne napędzane prądem elektrycznym auto tej marki oferowane w polskich salonach sprzedaży. Drugim „elektrykiem” Kia jest e-Niro, nieco większy od Soula samochód klasy kompakt.
Kia e-Soul należy do bardzo dynamicznie rozwijającego się w ostatnich latach segmentu miejskich crossoverów.
Marka Kia, co dla niektórych może być zaskoczeniem, mając szeroką gamę modeli z wykorzystaniem do napędu elektryczności, jest liderem rynku, jeśli chodzi o tzw. samochody zelektryfikowane, tzn. napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi lub kombinacjami jednostek spalinowych i elektrycznych. Gama takich ekologicznych modeli typu mild-hybrid (z tzw. miękka hybrydą), hybrydowych i hybrydowych typu plug-in (z możliwością doładowywania baterii z zewnątrz) jeszcze się powiększa. Dzięki włączeniu do oferty wspomnianych nowych e-Soul i e-Niro udział modeli zelektryfikowanych w sprzedaży marki Kia w Europie będzie jeszcze rósł.
Model Soul z napędem konwencjonalnym debiutował w Polsce w roku 2009. Wówczas zainteresowanie budził przede wszystkim jego niebanalny wygląd. Szybko się jednak kierowcy przekonali, że ten niewielki samochód oferuje również przestronne wnętrze, jest ekonomiczny w eksploatacji, a do tego niezawodny. Mimo że Soul pierwszej generacji nie jest już od kilku lat sprzedawany, to auta te wciąż u nas można spotkać. Na rynku wtórnym stanowią one atrakcyjną propozycję dla tych, którzy poszukują niebanalnego auta.
Elektryczna odmiana tego modelu, która najpierw pojawiła się w Stanach Zjednoczonych, to już jego trzecia generacja. Jest jeszcze bardziej wyrazista niż jej poprzedniczki, a w Europie oferowana jest wyłącznie jako samochód z napędem elektrycznym.
Kia e-Soul jest produkowana z dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru, które zapewniają oczywiście różny zasięg. Mniejszy z akumulatorów, o pojemności 39,2 kWh, gwarantuje zasięg do prawie 280 km, czyli znacznie większy niż zasięg Soula EV drugiej generacji, który był dostępny tylko w USA. Również osiągi tego nowego auta są bardziej interesujące.
Od 0 do 100 km/h nowa e-Soul z silnikiem o mocy 136 KM przyspiesza w 9,9 s. Jej mocniejsza odmiana, napędzana silnikiem o mocy 204 KM, w sprincie ze startu zatrzymanego do 100 km/h jest o 2 sekundy szybsza. W tej odmianie „setkę” osiągniemy po 7,9 sekundy.
Ładowarka, którą auto posiada na pokładzie ma moc 11 kW. Montowana seryjnie w wersji z większym akumulatorem (z mniejszym pakietem baterii jest oferowana jako opcja) pozwala na wykorzystanie trzech faz prądu, co znacząco skraca czas ładowania baterii.
Warto dodać, że akumulator Kia e-Soul można także ładować za pomocą szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW. Wówczas czas ładowania od 20 do 80 proc. pojemności akumulatora wynosi zaledwie nieco ponad 40 minut.
Kia e-Soul, podobnie jak i e-Niro zapewnia kierowcy dostęp do technologii zwiększających wydajność akumulatora i poprawiających zasięg. Tzw. hamowanie rekuperacyjne pozwala odzyskać energię kinetyczną i przetworzyć ją w energię elektryczną, która zasila akumulator.
Auto jest wyposażone w łopatki przy kierownicy, które pozwalają kierowcy wybierać pomiędzy trzema poziomami odzysku energii. Z kolei system wyboru trybu jazdy Drive Mode Select pozwala kierowcy dostosować charakter e-Soula do stylu jazdy lub warunków na drodze. Do wyboru są tryby Normal, Eco, Eco+ i Sport. Obydwa tryby Eco są tak skonfigurowane, aby wydłużyć zasięg, wykorzystując różne sposoby oszczędzania energii. Tryb Sport zwiększa szybkość reakcji silnika elektrycznego na komendy wydawane pedałem przyspieszenia i zmniejsza siłę elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, aby poprawić zarówno osiągi, jak i wrażenia z jazdy.
Kia e-Soul jest wyposażona w układ podgrzewania akumulatora, którego zadaniem jest minimalizowanie negatywnych skutków niskich temperatur. Jako wyposażenie dodatkowe Kia oferuje także specjalny wymiennik ciepła. Jego działanie polega na tym, że zamiast korzystać wyłącznie z energii akumulatora w celu podgrzania kabiny, przetwarza on energię cieplną wytworzoną przez kompresor klimatyzacji, aby poprawić efektywność systemu ogrzewania w samochodzie. Zwiększa to skuteczność podgrzewania kabiny i minimalizuje pobór energii z akumulatora, co z kolei przekłada się na większy zasięg. W ten sposób zaoszczędzony został prąd w akumulatorze zasilający silnik. Rozwiązanie to jest tańsze w stosunku do tradycyjnej pompy ciepła, a jednocześnie przy temperaturach od 10 do 30 st. C równie efektywne.
Nowy e-Soul garściami nawiązuje do swojego, uważanego już za kultowy designu modeli pierwszej i drugiej generacji. Jeszcze bardziej wyeksponowane przetłoczenia oraz linie, charakterystyczne detale i podświetlane elementy podkreślające techniczne zaawansowanie tego samochodu, sprawiają, że miejski crossover prezentuje się jeszcze bardziej futurystycznie, młodzieżowo i innowacyjnie niż modele wcześniejszych generacji. Mimo że każdy element jego nadwozia jest nowy, to jednak model ten jest od razu rozpoznawalny, gdyż pozostaje wierny sylwetce poprzedników.
Elektryczna e-Soul jest jednym z dwóch modeli marki Kia uhonorowanych w ostatniej edycji konkursu „Samochód roku 2020”. Ten elektryczny crossover zwyciężył w kategorii „World Urban Car”. (Światowy miejski samochód). Międzynarodowe jury, składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, doceniło ten samochód za bezemisyjny napęd, imponująco duży zasięg oraz kompaktowe nadwozie, z odważnym designem i funkcjonalnością.
Kia e-Soul, podobnie jak wszystkie pozostałe modele tej marki, są objęte 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150 tys. kilometrów, która chroni również silnik elektryczny i akumulator.
Długość e-Soula wynosi 4.195 mm, czyli o 55 mm więcej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi urósł o 30 mm (do 2.600 mm), o 15 mm dłuższy jest też przedni zwis. E-Soul standardowo jest wyposażony w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 215/55 R17.
Klienci w Europie będą mogli wybrać opcjonalny pakiet SUV, który obejmuje plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz przedni zderzak ukształtowany na wzór zderzaków w autach terenowych z płytą poślizgową, która chroni silnik.