KIA Sorento - Samochód roku 2021 w Polsce
Jeszcze nie minął rok jak na rynek wjechała najnowsza Kia Sorento, a już spadł na nią deszcz nagród i wyróżnień. U nas najważniejsze jest zwycięstwo w konkursie na „Samochód roku 2021 w Polsce”.
Zeszłoroczna premiera Sorento od chwili, gdy się o niej pojawiły pierwsze informacje, była w branży motoryzacyjnej bardzo wyczekiwana. Samochody typu SUV cieszą się bowiem wielką popularnością nie tylko w Polsce i Europie, ale na całym świecie. Kia Sorento to właśnie taki model, który jest oferowany w ogólnoświatowej sieci dilerskiej marki Kia. Pojawienie się każdego ciekawego auta zawsze wyostrza zmysły konkurencji, mimo iż akurat takich samochodów aktualnie nie brakuje. Szanse na rynkowy sukces mają jednak tylko najlepsi z najlepszych. Kia, pokazując Sorento, otworzyła oczy niedowiarkom, którym jeszcze niedawno trudno było uwierzyć w jej potencjał.
Z tym większą uwagą podczas jazd testowych poddawano drobiazgowej ocenie każdy element tego modelu od wyglądu przez rodzaje napędu i nowoczesne technologie po cenę. Wspomniane wyróżnienia nie spadły więc Sorento z nieba. Poddawana bardzo surowej krytyce wychodziła z tych prób z tarczą. Dowodem na sukces, o którym już można mówić bez zastrzeżeń, są bardzo zadowalające producenta wyniki sprzedaży.
Nie tylko sylwetka „na czasie”
Co zatem ujęło tych, którzy mieli możliwość pojeżdżenia i tym samym bliższego zapoznania się z największym z SUV-ów Kia? Oczywiście na pierwszy ogień idzie wygląd. Sorento zaprojektowana została jako eleganckie, duże auto osobowe zawierające w swojej sylwetce najważniejsze informacje dotyczące jej charakteru. Patrząc na nią, nie będziemy mieli wątpliwości, że to SUV łączący w sobie także cechy nowoczesnego i komfortowego auta osobowego. Dwubryłowe nadwozie mającego 4,81 m długości samochodu oglądane z każdej strony jest nie tylko eleganckie, ale także „na czasie”. Modne akcenty stylistyczne, jak np. lampy główne, wlot powietrza do komory silnika czy efektowne wzory kół podkreślają także sportowe ambicje tego SUV-a.
To samo, a może nawet bardziej, dotyczy wystroju wnętrza. Jakość materiałów wykończeniowych oraz styl, w jakim ta kabina została zaprojektowana, wręcz zachęcają do zajęcia w niej miejsca.
Przestronność wnętrza Sorento (jest to zasługą m.in. dużego, bo mającego 2,81 m rozstawu osi) pozwoliła na ulokowaniu w nim siedmiu foteli. Jednocześnie dwa ostatnie, tylne siedzenia dają się bezproblemowo złożyć, tworząc płaską podłogę w bagażniku. Dzięki temu auto oferuje również bagażnik o pojemności od 215 (w wersji 7-osob.) do 820 litrów (w wersji 5-osob.). Tu od razu warto dodać, że przestrzeń bagażową można w ten sposób zmieniać w zależności od potrzeb, gdyż tylna kanapa daje się przesuwać w przód i do tyłu aż o 30 cm.
Z dieslem lub hybrydą
Nowoczesność Kia Sorento to również proponowane do niej aż trzy rodzaje napędów. Na polskim rynku SUV Kia jest oferowany z turbodieslem 2,2 l o mocy 202 KM oraz dwoma do wyboru rodzajami napędu hybrydowego. Są to tzw. zwykła hybryda o mocy 230 KM i hybryda typu plug-in (z możliwością doładowywania akumulatora trakcyjnego z zewnątrz) oferująca 265 KM. Zasięg Sorento plug-in hybrid w trybie elektrycznym wynosi do 57 kilometrów w cyklu mieszanym i do 70 kilometrów w ruchu miejskim. Na rynek amerykański model ten jest produkowany także z silnikiem benzynowym 2,5 l. Ta informacja powinna zainteresować tych, którzy ewentualnie chcieliby Sorento mieć sprowadzoną np. z USA.
W wersji z silnikiem wysokoprężnym oraz „zwykłą” hybrydą przeniesienie napędu odbywa się poprzez 6-stopniową skrzynią automatyczną. Hybryda plug-in występuje wyłącznie z 8-stopniowym, dwusprzęgłowym automatem.
W zespole hybrydowym Sorento połączenie 1,6-litrowego silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym oraz baterią litowo-polimerową o pojemności 1,49 kWh zapewnia jej idealną równowagę między optymalną wydajnością zużycia paliwa i niską emisją zanieczyszczeń. Jednocześnie ogranicza dynamiki tego samochodu.
Mówiąc o napędach, nie wolno zapominać, że w zależności od wersji Kia Sorento może mieć napędzane tylko koła przedniej osi (2WD) bądź wszystkie cztery (AWD). Z prognoz, które opracowano w Kia Motors Polska wynikało, że większość kierowców będzie wybierała Sorento z napędem na wszystkie koła.
Trudno sobie wyobrazić współczesny samochód osobowy, tym bardziej taki, który aspiruje do miana lidera segmentu bez różnorodnych systemów wsparcia kierowcy. Nie sposób wymienić tu wszystkich.
W Sorento czwartej generacji debiutuje szereg zaawansowanych systemów zwiększających bezpieczeństwo i komfort obsługi oraz podróżowania. Nowego flagowego SUV-a Kia wyposażyła np. w układ hamulcowy, który zapobiega kolejnym kolizjom. Jeśli na skutek pierwszego zderzenia zadziałają poduszki powietrzne, Sorento automatycznie uruchomi hamulce, aby chronić pasażerów przed kolejnymi niekontrolowanymi kolizjami czołowymi lub bocznymi.
Ciekawy jest także system oznaczony symbolem RSPA, który ułatwia parkowanie tego dużego SUV-a w ciasnych miejscach postojowych. Zdalny asystent parkowania w Sorento sprawia, że wysiadanie z auta i dostęp do jej kabiny są bezproblemowe, gdy trzeba ją zaparkować np. w wąskiej luce między innymi pojazdami lub gdy inne auta zaparkują, pozostawiając niewiele wolnego miejsca. Jak to działa? W wypadku korzystania ze zdalnego asystenta parkowania kierowca oraz wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z Sorento, a ostatni etap parkowania wykonuje ona automatycznie. Systemu RSPA można użyć również wówczas, gdy auto jest zaparkowane w ciasnym garażu.
Nie tylko Sorento
Kia, która ma jedną z najszerszych gam modeli na rynku europejskim, już dawno opuściła grupę producentów samochodów budżetowych czyli takich, w których najważniejszą cechą jest niska cena kosztem m.in. wyposażenia. W salonach tej marki znajdujemy auta miejskie, jak Picanto, kompaktowe (Ceed) oraz modele Gran Turismo (Stinger). Uzupełniają ten zestaw crossovery Stonic i XCeed.
Kia Sorento już mocno miesza w swoim segmencie, ale przecież nie jest jedynym SUV-em marki Kia, na który warto zwrócić uwagę. Nieco dłuższy staż rynkowy ma najnowsza Sportage, która jest modelem, jeśli chodzi o wielkość szczebel niżej stojącym od Sorento. Ten samochód już kilka sezonów z rzędu jest ulubieńcem polskich kierowców. Podobnie jak inne, sprzedawane w polskich salonach modele Kia Sportage podoba się, bo jest samochodem nowoczesnym oraz niezawodnym w eksploatacji, ma także 7-letnią gwarancję producenta.