Kiedy znikną ciasne zgierskie wiadukty?
Kierowcy mają dość stuletnich wiaduktów, pod którymi łatwo utknąć Drogowcy twierdzą, że to obiekty PKP, a kolej nie pali się do ich przebudowy.
Tiry z nietypowymi naczepami, dźwigi czy lawety wiozące niewymiarowe pojazdy - to wszystko w ciągu ostatniego roku utknęło w Zgierzu pod ciasnymi wiaduktami, jakie okalają miasto od wschodu i północy. Tak się składa, że Zgierz oplatają linie kolejowe budowane sto lub więcej lat temu. Wtedy po drogach jeździły najwyżej furmanki i dla takich pojazdów pobudowano kamienne wiadukty. Teraz jeżdżą potężne ciężarówki, a przepusty pod torami, jakie były, takie są.
- Wiele razy rozmawialiśmy z PKP na temat przebudowy wiaduktów na drogami 71 i 91, ale zawsze słyszeliśmy, że kolej nie ma na to pieniędzy - mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - My sami nie możemy nic zrobić, bo wiadukty, jak i nawet fragmenty drogi pod torami są własnością PKP.
Tymczasem w okolicach Łodzi zmodernizowano w ostatnich latach niemal wszystkie linie kolejowe, likwidując przy okazji stare wiadukty lub uciążliwe przejazdy w poziomie torów. Przykładem może tu być Rogów, gdzie kolej zbudowała zupełnie nowy wiadukt na drodze krajowej nr 72, by usprawnić ruch i poprawić bezpieczeństwo. Dlaczego w Zgie-rzu wciąż trzeba korzystać z ponadstuletnich obiektów?
- Modernizacja linii kolejowej łączącej Zgierz z Kutnem i Łodzią Kaliską jest ujęta w naszych planach - zapewnia Arnold Bresch, dyrektor realizacji inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Mamy zamiar rozpocząć ją w 2019 roku, będzie prowadzona w dwóch etapach. Nie ma jeszcze projektu, ale kompleksowa przebudowa linii zawsze obejmuje również modernizację obiektów inżynierskich. Tak samo będzie i w tym przypadku.
Wygląda więc na to, że kierowcy muszą się jeszcze uzbroić w cierpliwość. Do obiecywanego przez kolej rozpoczęcia remontu jeszcze co najmniej 2 lata, trudno też dzisiaj przewidzieć, ile mogą potrwać prace i jaki będzie ich zakres.
Mają po 116 lat!
Kamienne wiadukty w Zgierzu powstały w 1901 roku, tak jak kolej do Łowicza.