Kilkanaście nowych stacji Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego
Od przyszłego roku pojawi się więcej stacji i ścieżek. Zmieni się kolorystyka rowerów. Czy zmieni się także operator? To się okaże już jesienią.
W tym roku kończy się umowa z dotychczasowym operatorem sieci Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego, warszawską firmą BikeU. Jesienią tego roku powinna zostać podpisana nowa, obejmująca kolejne trzy lata, czyli na okres od 2018 do 2020 roku.
W poniedziałek w bydgoskim ratuszu zostały otwarte koperty z ofertami na prowadzenie obsługi. Złożone zostały cztery propozycje.
Oni złożyli oferty
Najniższą cenę (5,525 mln złotych) zaoferował dotychczasowy operator, firma BikeU. To spółka francuskiej Grupy Egis działającej w ponad stu krajach na świecie. W Polsce prowadzi obsługę rowerów miejskich w Szczecinie, Krakowie, Bielsku-Białej i Jastrzębiu-Zdroju.
Druga kolejna oferta pochodzi od względnego nowicjusza na tym polu działania - od konsorcjum spółek Kabit i warszawskiej Mega Sonic zajmującej się automatyką przemysłową. Cena jest tylko nieznacznie wyższa. O ok. 350 tys. zł wyżej ceni swoje usługi WIM System z Rzeszowa. Znany jest w naszym regionie z tego, że „prowadzi” Toruński Rower Miejski. WIM System jest operatorem sieci wypożyczalni rowerowych także w Siedlcach i innych mniejszych miejscowościach.
Najwyżej swoje usługi (6,262 mln zł, czyli o ponad milion więcej od najtańszej oferty) wyceniła firma Next Bike. Jest ona największym w Polsce dostawcą i operatorem miejskich systemów rowerowych, a pod względem rowerów ma nawet 80 proc. udziału rynkowego. Next Bike obsługuje system rowerów miejskich w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Gliwicach etc.
Co w Bydgoszczy będzie brane pod uwagę przy wyborze oferty?
Prócz ceny - także sprawność działania mierzona m.in. czasem reakcji na usuwanie zgłaszanych usterek.
Sprawdzenie wszystkich czterech ofert powinno zająć góra trzy miesiące. Wynika z tego, że podpisanie umowy na kolejne trzy sezony Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego może mieć miejsce w listopadzie.
Wypada mieć nadzieję, że w marcu 2018 roku, kiedy otwarty zostanie nowy sezon rowerowy, wszystko będzie gotowe. Rowery będą miały nową kolorystykę: granatowe będą rama, widelec i osłona łańcucha, czarne - kierownica i kosz, a błotniki szare.
Nowe stacje BRA
Jak wyjaśniał prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski, w ramach nowej umowy uruchomionych zostanie 16 nowych stacji, a system obejmie między innymi Fordon. Dodatkowo zamówienie zostało skonstruowane w sposób umożliwiający dalszą rozbudowę systemu BRA jeszcze w trakcie trwania umowy, a nie dopiero po jej wygaśnięciu.
Dwanaście nowych stacji powstanie w Fordonie, na co mieszkańcy tego osiedla z utęsknieniem wyczekiwali od początku funkcjonowania systemu. Część z nich zlokalizowana będzie w obrębie przystanków linii tramwajowej.
Kolejne 4 stacje powstaną na Górzyskowie, Glinkach, Bartodziejach i w rejonie ronda Kujawskiego. Nowe lokalizacje zostały skonsultowane ze środowiskami rowerowymi oraz zespołem ds. polityki rowerowej miasta Bydgoszczy.
Kolejne stacje rowerowe mają powstać w zachodniej części miasta w najbliższych latach. Po zakończeniu rozbudowy ul. Grunwaldzkiej nowe stacje będą mogły pojawić się na Czyżkówku i Osowej Górze.
Wraz z rozbudową sieci stacji ma przybyć także w kolejnych latach ścieżek rowerowych w Bydgoszczy. Jak wynika z deklaracji ratusza, w pierwszej kolejności budowane będą trasy rowerowe wzdłuż całej ul. Grunwaldzkiej oraz na południowej skarpie wzdłuż II odcinka budowanej właśnie Trasy Uniwersyteckiej od ul. Wojska Polskiego do ul. Magnuszewskiej.
BRA w liczbach
Bydgoski Rower Aglomeracyjny to jedna z najbardziej udanych inwestycji w Bydgoszczy w ostatnich latach. Gdy miejskie rowery przed dwoma laty po raz pierwszy wyjechały na ulice, bydgoszczanie bardzo je polubili. W 2015 roku dokonaliśmy ponad 585 tysięcy wypożyczeń, w 2016 z kolei ponad 419 tysięcy, co uplasowało nas w czołówce miast w Polsce, w których działa system rowerów miejskich. W listopadzie ubiegłego roku dokonano w Bydgoszczy milionowego wypożyczenia, a pod koniec sezonu 2016 w systemie było zarejestrowanych ponad 35 tysięcy użytkowników. Jak wynika z przeprowadzonych badań przez operatora, firmę BikeU, prawie 70 procent użytkowników BRA używa go głównie w celach rekreacyjnych, natomiast pozostali - nieco ponad 30 proc. wykorzystują rower jako środek dojazdu do i z pracy. Część użytkowników korzysta również z roweru jako środka ułatwiającego dokonywanie zakupów. Osoby, które wykorzystują rower publiczny w innych celach wymieniły m.in. dojazd na dworce PKP i PKS oraz do szpitali.
Jak korzystać z BRA?
Aby korzystać z systemu trzeba się zarejestrować na www.bra.org.pl, zaakceptować regulamin i wpłacić 10 zł (to jednorazowa, bezzwrotna opłata) na osobisty rachunek. Po rejestracji użytkownik dostaje mailem i SMS-em login i PIN, potrzebne do wypożyczenia roweru ze stacji. Opłata za korzystanie z BRA jest pobierana automatycznie z osobistego rachunku klienta. Potem można już iść do najbliższej stacji, wstukać swój login oraz PIN. Uwaga, kod do linki wypożyczanego roweru nie będzie już wysyłany SMS-em ze względu na wymogi ustawy z 10.06.2016 r. o działaniach antyterrorystycznych. Kod będzie teraz dostępny po wypożyczeniu roweru na wyświetlaczu terminala lub w aplikacji mobilnej. Informacje o przyznanym kodzie można także zdobyć, dzwoniąc pod numer całodobowej infolinii: 52 523 28 00. Warto pamiętać, że pierwsze 20 minut na rowerze aglomeracyjnym jest darmowe. Sezon BRA kończy się 30 listopada.