Kłopoty z obwodnicą Malni i Choruli. Ale są i dobre wieści
Po wakacjach pojedziemy dwiema nowymi obwodnicami - Czarnowąsów, które są już dzielnicą Opola oraz Nysy. Kłopoty są natomiast z rozstrzygnięciem przetargu na budowę objazdu Malni i Choruli.
Końca dobiega budowa obwodnicy Czarnowąsów, dziś już jednego z osiedli Opola.
- Praktycznie wykonanych jest 90 procent robót, wszystko idzie zgodnie z planem, nie przewidujemy opóźnień - mówi Arkadiusz Branicki z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.
Oddanie drogi do użytku przewidziane jest na przełom września i października.
- Skomplikowana jest sprawa związana z odbiorami, bo i budowa drogi była skomplikowana - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Powstało przecież kilka mostów i wiaduktów, a to nie są proste budowle.
Budowa obwodnicy Czarnowąsów to największa inwestycja w historii Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Jej koszt to 124 mln zł. Trakt ma mieć długość 5,3 kilometra. Zaczyna się przy węźle drogowym przy ul. Sobieskiego na obwodnicy północnej Opola, a kończy przy stacji paliw Lotosu pomiędzy dzielnicami Borki i Czarnowąsy.
Po wakacjach pojedziemy też drugą częścią obwodnicy Nysy. Chodzi o ponaddziewięciokilometrowy odcinek trasy w ciągu drogi krajowej nr 41 od strony Prudnika (droga jednojezdniowa, a na odcinku 4 kilometrów z dodatkowymi pasami do wyprzedzania – tzw. 2+1). Tutaj prace zakończą się w październiku.
Z kolei siedmiokilometrowy odcinek w ciągu drogi krajowej nr 46 od Górki Hanuszowskiej w kierunku Kłodzka został oddany kierowcom 5 czerwca.
Komplikuje się natomiast sprawa z budową obwodnicy Choruli i Malni w ciągu drogi wojewódzkiej nr 423.
- Zorganizowaliśmy już dwa przetargi, wybieraliśmy wykonawców, ale za każdym razem były odwołania, które Krajowa Izba Odwoławcza nakazywała uwzględniać - wyjaśnia Szymon Ogłaza. - Teraz będziemy ogłaszać trzeci przetarg, mam nadzieje, że już ostatni, bo ta droga jest na prawdę bardzo potrzebna.
Po pierwsze poprawi ona dojazd do cementowni Górażdże i wyprowadzi z wiosek ruch ciężarówek, dzięki niej będzie też dogodniejszy dojazd ze strefy przemysłowej na opolskim Metalchemie do autostrady A4 w Krapkowicach.
Obwodnica liczyć ma nieco ponad 6 kilometrów, a jej przebieg zaplanowano w zdecydowanej większości polami i łąkami. Droga będzie miała po jednym pasie ruchu w dwóch kierunkach. Powstaną na niej także trzy ronda. Budowa ma potrwać dwa lata. Co ciekawe trakt ma mieć nawierzchnie betonową. Całkowity koszt tej inwestycji, obliczonej na 3 lata, to 50 milionów złotych.
Obejście Malni i Choruli będzie łączyć się z tzw. obwodnicą Karłubca, którą wybudowała już gmina Gogolin. Jej długość wynosi niespełna kilometr i biegnie śladem dawnej linii kolejowej. Stanowi ona bezpośredni dojazd do terenów inwestycyjnych Gogolina.