Kolej na infokioski na peronach dworca PKP
Las tablic informacyjnych wita pasażerów na peronach dworca PKP. Znajdziemy tam aż 33 infokioski i wyświetlacze.
Wyjątkowe zagęszczenie urządzeń elektronicznych to tzw. system dynamicznej informacji pasażerskiej. Powstał w czasie kończącego się właśnie remontu. Na samym peronie drugim znalazło się miejsce dla 10 dwustronnych wyświetlaczy. Dla porównania, na bardzo dużej stacji węzłowej Gdynia Główna zdecydowano się tylko na dwa takie urządzenia.
- Pierwszy raz jestem na dworcu po remoncie, ale to co tu widać to istne Las Vegas - mówi Adrian Nowacki, który na peronie drugim czeka na pociąg do Zbąszynka.
Dodatkowego smaczku sprawie dodaje fakt, że w samym budynku dworca, nie ma żadnej elektronicznej informacji o odjazdach i przyjazdach pociągów. Pasażerom pozostaje wczytywanie się - jak za komuny - w żółte i białe kartki z tabelkami albo ustawienie się w kolejce do pani w okienku z napisem ,,informacja”.
- Pierwszy raz jestem na dworcu po remoncie, ale to co tu widać to istne Las Vegas - mówi Adrian Nowacki, który na peronie drugim czeka na pociąg do Zbąszynka. - Nie wiem po co tyle tych wyświetlaczy. Wiele z nich jest w miejscu, gdzie pociąg nigdy się nie zatrzymuje. Przecież wystarczyłby jeden. Do tego wszędzie kamery. Czuję się trochę jak w programie Big Brother.
Las monitorów podoba się za to pasażerowi, który jechał wcześniej pośpiesznym do Olsztyna Głównego.
- Nie mogę nacieszyć się, gdy widzę tyle nowoczesnych urządzeń na naszym dworcu - zachwala zielonogórzanin Rafał Pruk. - Im bardziej się świeci, tym lepiej. Tak właśnie wygląda nowoczesność!
- Liczba urządzeń wynika z przepisów i ma zapewnić pasażerom w różnych punktach peronów dogodny i szybki dostęp do informacji - tłumaczy Bogdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK.
Opinie wśród pasażerów są więc różne. Jednak dlaczego na peronach jest ponad 30 elektronicznych wyświetlaczy i tablic, a w budynku dworca nie ma żadnej?
Okazuje się, że terenem zarządzają dwie różne firmy. Budynek dworca należy do PKP SA. Pomimo wielu prób, wciąż czekamy na odpowiedź od rzecznika prasowego tej firmy, czy w końcu w hallu dworca pojawi się elektroniczna informacja o pociągach?
Natomiast peronami zarządzają PKP Polskie Linie Kolejowe. Pytanie, po co firma tak poszalała z informacją dla pasażerów? Czy naprawdę na naszym peronie drugim potrzeba aż dziesięć dwustronnych wyświetlaczy, z których ostatnie znajdują się w miejscu, gdzie pociągi zatrzymują się wyjątkowo rzadko. Po co na wszystkich peronach ponad 30 podobnych urządzeń informacyjnych?
- Liczba urządzeń wynika z przepisów i ma zapewnić pasażerom w różnych punktach peronów dogodny i szybki dostęp do informacji - tłumaczy Bogdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK. - Ponadto na peronach i w przejściu tunelowym zamontowano kamery monitoringu, które obejmują przestrzeń peronów i przejść. System zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Ogólna wartość prac wynosi ok. 24,1 mln zł., w tym monitoring i system informacji. a ą