Koniec darmowej Nocy Muzeów albo koncertów? Muzealnicy krakowscy będą protestować

Czytaj dalej
Łukasz Gazur

Koniec darmowej Nocy Muzeów albo koncertów? Muzealnicy krakowscy będą protestować

Łukasz Gazur

Ministerstwo Finansów wydało niekorzystną interpretację przepisów na temat VAT za niektóre usługi. Ucierpią na tym instytucje kultury, organizujące np. Noc Muzeów albo darmowe koncerty. Ale muzealnicy rozważają już, co mogą zrobić

Dotąd obowiązywała zasada, że instytucje kultury mogły w całości odliczyć VAT od wydatków, które „ponoszą na rzecz promocji”, a za takie działanie uznawano Noc Muzeów.

Paweł Gruza, wiceminister finansów – odpowiadając w czerwcu na poselskie interpelacje – zaznaczył jednak, że takie działanie jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Jest to bowiem zarówno promowanie działalności gospodarczej, jak i statutowej. W praktyce oznacza to, że ze 100 proc. odzyskiwanego dotąd podatku VAT instytucje będą mogły teraz liczyć maksymalnie na kilkadziesiąt procent, wyliczone na podstawie tzw. prewspółczynnika, który – w skrócie – pozwala wyliczyć, jaka część poniesionych kosztów towarów i usług, które wynikają z prowadzenia działalności gospodarczej. A to oznacza dla muzeów konieczność pokrycia straty wynikających np. z kosztów mediów, ochrony czy dodatkowo wykorzystanych materiałów, poniesionych na organizację niektórych przedsięwzięć. To z kolei grozi takim imprezom jak bezpłatna Noc Muzeów, darmowym festiwalom i koncertom albo galom promocyjnym.

Czytaj więcej: 

  • jakie działania promocyjne do tej pory nie generowały dodatkowych wydatków?
  • jakie kroki zamierzają podjąć muzealnicy?
Pozostało jeszcze 62% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Łukasz Gazur

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.