Koronawirus i odmrażanie gospodarki. Urzędy wracają do pracy. Sprawy załatwisz już nie tylko zdalnie
Od dzisiaj wszystkie urzędy administracji publicznej powinny już przywrócić bezpośrednią obsługę petentów. Zgodnie z rozporządzeniem rady ministrów, muszą to jednak robić z zachowaniem odpowiednich rygorów sanitarnych.
Zmiany w zasadach obsługi petentów wynikają z rozporządzenia rady ministrów i dotyczą przede wszystkim jednostek administracji publicznej, w tym samorządowej. To głównie urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, miejskie, gminne i powiatowe. W każdym z nich, od dzisiaj będzie możliwość osobistego załatwiania spraw. Dopuszczalna liczba interesantów przebywających w tym samym czasie w jednym pomieszczeniu nie może być większa niż jedna osoba na jedno stanowisko obsługi (nie wliczając osób obsługujących interesantów).
Jednocześnie uchylone zostają przepisy wstrzymujące bieg terminów administracyjnych, które zaczną biec ponownie od dzisiaj.
– Część urzędów podjęła już wcześniej decyzję o bezpośredniej obsłudze obywateli w tym trudnym czasie. Jednym z priorytetów administracji w najbliższym czasie musi być rozwój e-usług. Wielu Polaków w ciągu tych trzech miesięcy skorzystało z elektronicznej możliwości kontaktu z urzędem – mówi wiceminister MSWiA Paweł Szefernaker.
W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego petenci będą obsługiwani jak przez ostatnie tygodnie, przy jednym z kilku stanowisk na parterze budynku.
- Urzędnicy wracają do urzędu z pracy zdalnej, a wszystkie sprawy petenci będą mogli załatwić na parterze, gdzie do specjalnych stanowisk schodzą do nich pracownicy poszczególnych departamentów. Obowiązuje dezynfekcja rąk płynem dostępnym pry wejściu oraz zasłanianie ust i nosa – mówi Aleksandra Gorzelak-Nieduży z biura prasowego urzędu marszałkowskiego w Rzeszowie.
- U nas sprawy w wydziałach można załatwić bezpośrednio, przy zachowaniu środków ostrożności. Zalecamy, aby wcześniej umówić wizytę przez telefon. Numery do poszczególnych wydziałów są na naszej stronie internetowej. Zachęcam jednak, do korzystania z internetu, w ten sposób można w naszym urzędzie załatwić 80 procent spraw – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Od dzisiaj obsługę petentów wznawia także Podkarpacki Oddział NFZ w Rzeszowie, a także jego 9 terenowych punktów obsługi.
- Przywracanie pełnego zakresu obsługi będzie wprowadzane etapowo, a środki ostrożności będą dostosowywane do aktualnej sytuacji sanitarno-epidemiologicznej i zaleceń w tej kwestii – mówi Rafał Śliż, rzecznik NFZ w Rzeszowie.
Od dzisiaj za ruch klientów oraz ich liczbę na sali obsługi w Rzeszowie będzie odpowiadać pracownik funduszu. Tak, aby przy jednym stanowisku przebywał tylko jeden klient. Koordynator wyda również niezbędne formularze, ulotki, broszury, materiały informacyjne oraz druki wniosków. Przed wejściem na salę każdy z klientów będzie musiał zdezynfekować ręce płynem dostępnym na miejscu. Klienci będą wpuszczani tylko w maseczkach osłaniających nos i usta.