Koronawirus w Polsce: Zobacz, jak kontaktować się z lekarzem w czasie pandemii
Z powodu koronawirusa w Polsce wprowadzono stan zagrożenia epidemicznego. Oznacza to, że większość placówek i instytucji została zamknięta. Część szpitali została przemianowana na szpitale zakaźne, zajmujące się jedynie pacjentami z koronawirusem. Jak w takiej sytuacji kontaktować się z lekarzem, jeśli nie można przyjść do niego na tradycyjną wizytę? Tu pomocne okazują się teleporady, czyli telefoniczny kontakt z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Na czym dokładnie one polegają i jak funkcjonują w czasie pandemii - wyjaśnia to dr Przemysław Grabowski z Przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej Monika Matyjaszczyk w Sowinie Błotnej.
Jak wygląda teleporada i z czym pacjenci mogą się zgłosić w jej ramach?
Teleporada jest szczególnym rodzajem konsultacji lekarskiej, która odbywa się bez konieczności osobistego stawienia się pacjenta w placówce medycznej. W trakcie rozmowy telefonicznej z pacjentem, lekarz na podstawie zebranego
wywiadu, decyduje, czy niezbędne jest osobiste stawienie się pacjenta w gabinecie. Podczas przeprowadzania teleporady, lekarz ma możliwość przekazania zaleceń, wystawienia e-recepty, konsultacji wyników badań pacjenta, modyfikacji leczenia wielu chorób przewlekłych, a także wystawienia e-zwolnienia lekarskiego.
Czytaj też: Koronawirus w Poznaniu: Pracownicy i studenci Uniwersytetu Medycznego pomogą w walce z koronawirusem
Pacjenci mają jednak obawy, że teleporady nie odpowiadają tradycyjnym wizytom. Twierdzą, że lekarz nie jest w stanie ich osłuchać, „zajrzeć” do gardła. Jak takie czynności są wykonywane podczas teleporad
Należy podkreślić, iż w sezonie infekcyjnym ponad 80 proc. wizyt w gabinecie lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej spowodowana jest łagodnymi infekcjami górnych dróg oddechowych. Infekcje te w przeważającej większości przebiegają w sposób łagodny, zaś leczenie opiera się na łagodzeniu objawów, a także oszczędnym trybie życia w warunkach reżimu domowego. Lekarz w trakcie przeprowadzania teleporady ma możliwość oceny, czy stan pacjenta wymaga osobistego stawienia się w placówce medycznej. Pacjent za pośrednictwem teleporady może informować lekarza o przebiegu swojej choroby. W przypadku braku poprawy po leczeniu, ustalany jest termin wizyty w placówce medycznej na konkretną godzinę, z zachowaniem odstępu czasowego pomiędzy pacjentami, w celu minimalizacji ryzyka transmisji koronawirusa.
Poszerzamy możliwość wykorzystania teleporady na lekarzy specjalistów dla pacjentów będących pod ich stałą opieką! Informacje o takich możliwości zostały rozesłane systemami komunikacji @NFZ_Centrala do specjalistów w całym kraju. https://t.co/WR9OowkNeT
— Adam Niedzielski (@a_niedzielski) March 11, 2020
Jak duże jest zainteresowanie teleporadami? Jakie pytania najczęściej są zadawane przez pacjentów?
Zdecydowana większość porad lekarskich realizowana jest obecnie za pośrednictwem teleporady. Przeważają pacjenci zgłaszający objawy łagodnych infekcji górnych dróg oddechowych, a także osoby zgłaszające się w celu powtórzenia leków przyjmowanych na stałe. Pomimo funkcjonowania systemu e-recept od stycznia bieżącego roku, dla wielu pacjentów możliwość uzyskania kontynuacji leczenia przewlekłego bez konieczności osobistego odwiedzania placówki medycznej jest rzeczą do tej pory nieznaną. Z teleporady chętnie korzystają też pacjenci nie prezentujący objawów chorobowych, w celu skonsultowania wyników badań.
Co w przypadku, gdy pacjent zgłosi, że miał kontakt z osobą zakażoną lub był w kraju, gdzie występuje transmisja koronawirusa?
Każdy pacjent, który miał kontakt z osobą zakażoną lub podejrzaną o zakażenie, ale nie prezentuje objawów chorobowych, powinien prowadzić tzw. samoobserwację z codziennym pomiarem temperatury przez 14 dni. Decyzję o nałożeniu kwarantanny na takiego pacjenta podejmuje Powiatowy Państwowy Inspektor Sanitarny. Pacjenci, którzy odczuwają objawy łagodnej infekcji górnych dróg oddechowych, takie jak katar, bóle gardła, osłabienie, stany podgorączkowe, powinni skorzystać z teleporady i prowadzić samoobserwację przez 14 dni w warunkach zwolnienia lekarskiego. W przypadku pojawienia się u pacjentów z obu tych grup pogorszenia stanu zdrowia z gorączką powyżej 38 stopni, z kaszlem i/lub dusznością, należy zgłosić się do Oddziału Zakaźno-Obserwacyjnego unikając przy tym transportu publicznego i dużych skupisk ludzi. W przypadku wszelkich wątpliwości należy skorzystać z teleporady.
Sprawdź również: Koronawirus: Czy można iść na spacer z dzieckiem? Czy pozwolić mu iść na plac zabaw? Na co trzeba uważać?
Co dalej dzieje się z osobą, u której udzielający teleporady stwierdzi podejrzenie zakażenia koronawirusem?
Przede wszystkim należy wyraźnie podkreślić, iż pacjent wykazujący objawy zakażenia koronawirusem nie powinien zgłaszać się do placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej, Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej ani Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, gdyż stwarza to zagrożenie niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby. Taki pacjent powinien
znaleźć się na Oddziale Obserwacyjno-Zakaźnym. W przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem przez lekarza udzielającego teleporady, do pacjenta wzywany jest transport medyczny, który przewozi go bezpośrednio na Oddział Obserwacyjno-Zakaźnego. W przypadku kiedy objawy ostrej niewydolności oddechowej rozwijają się nagle, powodując zagrożenie życia, np. silną duszność, pacjenci mogą skorzystać z telefonów alarmowych (999, 112) w celu wezwania Zespołu Ratownictwa Medycznego.